تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
موفقیت در کشت غضروف از سلول های بنیادی

  موفقیت در کشت غضروف از سلول های بنیادی

محققین دانشگاه بازل غضروف مفصلی بادوامی را از سلول های بنیادی بالغ مشتق از مغز استخوان ایجاد کرده اند. این امر با القای فرایندهای مولکولی خاصی که طی تشکیل غضروف جنینی رخ می دهد محقق شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی خاص مشتق از مغز استخوان بالغین می تواند برای بازسازی بافت اسکلتی بسیار امیدوار کننده باشد. این سلول های بنیادی معمولا به بافت غضروفی تبدیل شده و در ادامه به صورت طبیعی به صورت بافت استخوانی در می آیند. این سلول های بنیادی حتی اگر به سلول های غضروفی القا شوند، می توانند به صورت خودبخود به وضعیت هایپرتروف بالغ شوند که در نهایت منجر به تشکیل بافت استخوانی می شود. این فرایند شبیه بافت غضروفی است که بعد از شکستگی ها به طور موقت شکل می گیرد.

پروفسور ایوان مارتین و همکارانش در دانشگاه بازل نشان داده اند که با القای اجباری وقایع مولکولی خاص طی تکوین جنینی غضروف مفصلی، تولید بافت غضروفی بادوام از سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی ممکن است. این امر می تواند با مهار مسیر پیام رسانی پروتئین ریخت زای استخوانی(BMP) اتفاق بیافتد. این دستاورد حاصل سال ها همکاری بین دانشگاه بازل و کمپانی نوارتیس بوده است.

محققین دو مهار کننده بسیار اختصاصی گیرنده BMP را در پلت فرم میکروفلوئیدیک مورد بررسی قرار دادند. استفاده از این تکنولوژی جدید نشان داد که بلوک کردن موقت گیرنده های اختصاصی BMP حتی در یک بازه زمانی محدود، برای حفظ دوام بافت غضروفی هم در آزمایشگاه و هم در مدل موشی کافی است. این نتایج چشم اندازهای جدیدی را در بازسازی غضروف مفصلی و هم چنین در تثبیت مدل های مبتنی بر سلول های بنیادی برای تکوین، فیزیولوژی و احتمالا پاتولوژی غضروف باز می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه