تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 خرداد 1397
شناسایی نانو ذرات امیدوار کننده برای مهار پراکنش سرطان سینه سه گانه منفی

  شناسایی نانو ذرات امیدوار کننده برای مهار پراکنش سرطان سینه سه گانه منفی

محققین دانشکده پزشکی Keck به درمانی برای مهار پراکنش سرطان سینه سه گانه منفی اشاره داشته اند. این سرطان سینه متاستازیک، یکی از دلایل اصلی مرگ های سرطانی در خانم ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اغلب سرطان های سینه بوسیله استروژن، پروژسترون و یا پروتئینی موسوم به HER2 تقویت می شوند و به همین دلیل بسیاری از درمان های سرطانی روی این سه عامل فوکوس می کنند. اما سرطان سینه سه گانه منفی با این سه فاکتور ارتباطی ندارد و درمان آن هم مشکل است. گزینه های درمانی بسیار اندکی برای هدف قرار دادن متاستاز وجود دارد و معمولا هم سمیت بالایی دارند که موجب می شود استفاده از آن ها محدود باشد. درک بهتر سلول های توموری و برهمکنش های آن ها با سایر بافت ها و اندام ها می تواند به درمان های هدفمند جدید کمک کند. در این مطالعه جدید که در دانشکده پزشکی Keck صورت گرفته است، محققین راه حل جدیدی را برای سرکوب متاستاز سرطان سینه سه گانه منفی به ریه ها ارائه کرده اند. این خبری خوب برای بیماران مبتلا به این سرطان کشنده محسوب می شود.  دکتر اوهانا اریوندو و همکارانش نشان داده اند که مهار کردن پروتئین TAK1 می تواند متاستاز ریوی سرطان سینه سه گانه منفی به ریه موش ها را مهار کند. به نظر می رسد که TAK1 سلول های بدخیم را قادر می سازد که از سینه مهاجرت کرده، به ریه ها رفته و در آن جا زنده مانده و تومورهای متاستازیک جدیدی را شکل دهند.

پیش از این یک داروی بالقوه به نام 5Z-7-Oxozeaenol یا OXO وجود داشته است که می تواند TAK1 را مهار کند و متاستاز اولیه سلول های سرطانه سینه به ریه را مشکل می کند اما این ترکیب با ثبات نیست و در نتیجه نمی شود درمانی قطعی برای متاستاز سرطان سینه باشد. اما دکتر اوهانا اریوندو و همکارانش نانوذراتی را تولید کرده اند که حاوی کیسه های چربی بسیار کوچکی است و شبیه به یک بمب هوشمند عمل می کند و می تواند داروها را از طریق جریان خون منتقل کرده و آن ها را به طور مستقیم به تومورها برساند. محققین این نانوذرات را با OXO بارگیری کردند و از این داروها برای تیمار موش هایی که مورد تزریق با سلول های سرطان سینه انسان قرار گرفته بودند استفاده کردند. در حالی که OXO تومورهای اولیه سرطان سینه را تخریب نکرد اما به میزان قابل ملاحظه ای مانع از متاستاز تومورها به ریه شده و عوارض سمی حداقلی نیز نشان داد. این مطالعه نشان می دهد که این نانوذرات بارگیری شده با داروهایی مانند OXO می توانند رویکرد امیدوار کننده ای برای متوقف کردن متاستاز سرطان باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه