تاریخ انتشار: شنبه 13 مرداد 1397
کشف سلول های بنیادی سوزاننده چربی در گردن

  کشف سلول های بنیادی سوزاننده چربی در گردن

در بخش پایینی گردن منبعی از سلول های بنیادی وجود دارد که می تواند انقلابی در مبارزه با چاقی و دیابت باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، در بدن انسان دو نوع بافت چربی وجود دارد که گاها محققین آن ها را اندام میز می نامند. چربی سفید، تجمعی از سلول های چربی است و به انسان کمک می کند که دوره های طولانی گرسنگی را تحمل کند و چربی قهوه ای که چربی را می سوزاند و گلوکز مصرف می کند. بافت چربی قهوه ای بیشتر در نوزادان وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن ناپدید می شود. اما  در مطالعه ای جدید محققین وجود این بافت در بدن فرد بالغ را نیز گزارش داده اند.

 این سلول های بنیادی سوزاننده چربی، سلول های مادر بافت چربی قهوه ای هستند که در مطالعه ای بوسیله ساوریو سینتی در انستیتو پلی تکنیک میلان کشف شده اند. به عقیده سینتی، می توان این سلول های بنیادی را جداسازی کرده و کشت داد و از آن ها برای تولید بافت چربی قهوه ای و در نهایت پیوند به افراد دچار مشکلاتی مانند چاقی و دیابت استفاده کرد. این بافت چربی سوزاننده کالری در دماهای سرد فعال می شود و برای فعال کردن و بیشینه کردن فعالیت آن، رساندن دما به 18 درجه سلسیوس بسیار موثر خواهد بود.

این کشف در واقع در حاشیه مطالعه ای روی بیوپسی های 35 فردی صورت گرفت که دچار جراحی تیروئید شدند و طی آن محققین در یک سوم بیماران سلول های بنیادی بافت چربی را مشاهده کردند. همان طور که گفته شد، محققین براین باورند جداسازی، تکثیر و پیوند این سلول های بنیادی به بیماران می تواند به درمان چاقی و دیابت کمک کند. طبق برآوردهای آن نها 50 تا 100 گرم بافت چربی قهوه ای منجر به از دست رفتن 4 تا 5 کیلوگرم از وزن بدن در سال می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه