تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 شهریور 1397
حل معمای کلیدی در مورد حافظه سلولی

  حل معمای کلیدی در مورد حافظه سلولی

سلول ها در بدن ما دائما در حال تکثیر و تمایز هستند اما این که سلول ها چگونه برای تبدیل شدن به سلول پوستی، روده ای و کبدی و ... متعهد می شوند، سوالی است که سال هاست ذهن محققین را به خود مشغول کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stemcellportals، محققین دانشگاه کپنهاگ دانمارک توانسته اند گامی دیگر به درک نحوه تشکیل حافظه سلولی نزدیک شوند. این یافته می تواند به درک نحوه تکوین بدن کمک کند.

در این مطالعه دکتر آنژا گروت و همکارانش ابزار جدیدی موسوم به SCAR-seq را ایجاد کرده اند که می تواند تبدیل اطلاعات مبتنی بر پروتئین را بررسی کند و نشان دهند که چگونه این اطلاعات در ایجاد حافظه اپی ژنتیکی سلول های پستانداران نقش بازی می کنند. برای اولین بار، با استفاده از SCAR-seq محققین به دنبال این بوده اند که چه پروتئین هایی روی دو رشته جدید DNA وجود دارند که زمانی که DNA طی تقسیم سلولی همانند سازی می کنند، بوجود می آیند. بنابراین، در این مطالعه آن ها به بررسی این امر پرداختند که چگونه اطلاعات مبتنی بر پروتئین به ارث می رسند و در سلول های دختری تجلی پیدا می کنند. این اولین باری است که محققین شواهد مستقیمی را ارائه کرده اند که یک پروتئین خاص، انتقال اطلاعات اپی ژنتیکی روی هیستون ها را به همانند سازی اطلاعات ژنتیکی در DNA ربط می دهد.

در این مطالعه جدید، محققین به بررسی سلول های بنیادی جنینی پرداختند. با استفاده از SCAR-seq شناسایی پروتئینی که مسئول انتقال پروتئین های هیستونی از رشته DNA قدیمی به دو رشته DNA جدید طی همانند سازی است، مقدور شد. این پروتئین MCM2 نام دارد. این مطالعه نشان داده است که انتقال هیستون ها با مدیفیکاسیون های شیمیایی شان به سلول های دختری تصادفی نیست و فرایندی کاملا کنترل شده است. داده های این مطالعه نشان می دهد که هیستون ها تمایل به یکی از رشته های DNA دارند که آن را رشته رهبر می نامند اما MCM2 این تمایل را سرکوب می کند و موجب می شود که هیستون ها به طور تقریبا متقارن بین دو رشته جدید DNA تقسیم شوند. محققین هنوز نمی دانند چگونه توانایی سلول های جنینی برای تشکیل انواع مختلف سلول ها در زمان مختل شدن عملکرد MCM2 تحت تاثیر قرار می گیرد و اطلاعات هیستونی تا چه اندازه در هویت و تعیین سرنوشت سلول تاثیر دارند. این سوال بعدی خواهد بود که محققین سعی در حل کردن آن خواهند داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه