تاریخ انتشار: یکشنبه 01 مهر 1397
Tbx6 برای تشکیل قلب و اسکلت از سلول های بنیادی حیاتی است

  Tbx6 برای تشکیل قلب و اسکلت از سلول های بنیادی حیاتی است

مطالعات بی شماری سعی در شناسایی فاکتور رونویسی داشته اند که بتواند تشکیل مزودرم به عنوان یکی از لایه های اولیه تکوین جنینی را بدون کمک سایر پروتئین های سلولی القا کند، ولی تاکنون هیچ کدام از آن ها موفقیت آمیز نبوده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه تسوکوبا بیش از 50 فاکتور رونویسی را مورد غربالگری قرار دادند و دریافتند که Tbx6 به تنهایی قادر است تشکیل مزودرم را در سلول های بنیادی رشد یافته در آزمایشگاه القا کند و می تواند موجب شود که سلول های بنیادی به سلول های قلبی عروقی یا عضلات اسکلتی تبدیل شوند.

پیش از این مشخص شده است که فاکتور رونویسی Tbx6 در تشکیل بافت عضلانی اسکلتی فعال است و موش هایی که برای Tbx6 جهش یافته باشند، لوله های عصبی نابجایی را به جای بافت عضلانی اسکلتی تشکیل می دهند، اما بیان و عملکرد آن در مزودرم اولیه و مشتقات مزودرمی از جمله رده های قلبی عروقی به میزان زیادی ناشناخته باقی مانده است. اما در این مطالعه جدید، محققین نشان دادند که تولید موقت Tbx6 منجر به تشکیل مزودرم شد که بعدا سلول های قلبی عروقی را تولید کرد، این در حالی بود که بیان مداوم Tbx6، مزودرم قلب ساز را سرکوب کرد و منجر به تشکیل مزودرمی شد که بعدا سلول های عضلانی اسکلتی را تولید می کند.

آنالیزها نشان داد که بین بیان Tbx6 و تمایز روده قلبی عروقی ارتباط وجود دارد و به نظر می رسد که مطالعات مشابه می تواند دیدگاه موجود در مورد تخصصی شدن رده ای طی تکوین را تغییر دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه