تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مهر 1397
وجود یک ژن مغناطیسی در ماهی که می تواند به درمان صرع و پارکینسون کمک کند

  وجود یک ژن مغناطیسی در ماهی که می تواند به درمان صرع و پارکینسون کمک کند

یک ماهی آکواریومی که می تواند میدان مغناطیسی زمین را در زمان شناکردن حس کند می تواند نشان داده که چگونه مغز انسان کار می کند و چگونه بیماری هایی مانند پارکینسون و سایر اختلالات عصبی بروز می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه ایالتی میشیگان برای اولین بار یک ژن هدایت کننده را در گربه ماهی شیشه ای کشف کردن که آن را ژن درک کننده الکترومغناطیس یا EPG می نامند و به برخی از امواج مغناطیسی خاص پاسخ می دهد. پیش از این محققین از این ژن برای کنترل حرکات موش ها استفاده کرده بودند. این محققین راهی غیر تهاجمی را برای فعال کردن این ژن بعد از تزریق به سلول های مغزی موشی و تنظیم کنترل اندام های حرکتی جانور کشف کرده اند.

اما محققین براین باورند که این ژن درمانی می تواند برای بیماران انسانی مبتلا به صرع و پارکینسون نیز موثر باشد. فردی که از لرزش های بیماری پارکینسون رنج می برد می تواند مورد تزریق این ژن در ناحیه خاص یا مجموعه ای از سلول های مغزی اش قرار گیرد. یک آهن ربا که امواج الکترومغناطیس ساطع می کند می تواند برای فعال کردن ژن کمک کند و موجب متوقف شدن لرزش ها شود. در راستای انتقال این ژن به مغز بیماران محققین امیدوارند که بتوانند از سلول های بنیادی مهندسی شده ای استفاده کنند که این ژن را بیان می کنند. سلول های بنیادی ناقلین بسیار مناسبی برای ژن EPG به بیمار مبتلا پارکینسون هستند و می توان آن ها را به عنوان یک درمان به مغز وارد کرد. این نوع درمان نه تنها به مغز، بلکه به سایر بخش های بدن مانند قلب نیز کمک می کند که عملکردش را به خوبی انجام دهد. مکانیسم عمل این ژن کاملا مشخص نیست ولی مطالعات بیشتر قطعا می تواند از عملکرد این ژن پرده بردارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه