تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1397
افزایش امیدواری برای درمان تومورهای مغزی کودکان

  افزایش امیدواری برای درمان تومورهای مغزی کودکان

پژوهشی جدید بوسیله محققین انستیتو سرطان هانتزمن دانشگاه یوتا در Nature Communication به چاپ رسیده است که نشان می دهد پروتئینی خاص هم در تنظیم شروع پراکنش سرطان و هم خودنوزایی سلول های سرطانی در مدولوبلاستوما(نوعی سرطان مغزی کودکان) نقش دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در بین سرطان های کودکان، سرطان مغز بالاترین مرگ و میر را در کودکان دارد و در این میان مدولوبلاستوما یکی از شایع ترین سرطان های مغزی محسوب می شود. مدولوبلاستوما معمولا در قاعده مغز ایجاد می شود و از طریق مایع مغزی نخاعی(CSF) به طناب نخاعی و سایر بخش های مغز پراکنده می شود و همین امر درمان آن را مشکل می کند. درک نحوه متاستاز مدولوبلاستوما می تواند منجر به یافتن راهی برای متوقف کردن این بیماری شود.

برای رسیدن به اطلاعات بیشتر در مورد متاستاز مدولوبلاستوما، محققین نمونه هایی را از بیماران جمع آوری کردند و روی مطالعه مارکرهای سرطانی مختلف فوکوس کردند. آن ها دریافتند که NOTCH1 به عنوان یک پروتئین سطح سلولی، نقش مهمی را در متاستاز سرطانی بازی می کنند.

پروتئین NOTCH1 نقش مهمی در تکوین و هم چنین زیست شناسی سلول های بنیادی دارد. این پروتئین موجب خودنوزایی سلول های بنیادی می شود و این مطالعه نیز نشان داده است که این پروتئین شرایط را برای متاستاز و پراکنش هر چه بیشتر تومورها و خودنوزایی هر چه بیشتر سلول های بنیادی سرطانی هموار می سازد. استفاده از مدل های موشی و هم چنین آنتی بادی های منوکلونال نشان داد که هدف قرار دادن NOTCH1 می تواند منجر به متوقف شدن پراکنش سرطان شود.

محققین در حال فراهم کردن شرایط برای کارآزمایی های بالینی برای مدولوبلاستوما و درمان آن در آزمایشگاه هستند. این درمان می تواند به طور مستقیم به مایع مغزی نخاعی تزریق شود. آن ها امیدوارند که این درمان عوارض جانبی کمی داشته باشد و گزینه درمانی موثری برای مدولوبلاستوما باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه