تاریخ انتشار: دوشنبه 14 آبان 1397
تکثیر سلول های بنیادی به طور مستقیم بوسیله سیستم عصبی کنترل می شود

  تکثیر سلول های بنیادی به طور مستقیم بوسیله سیستم عصبی کنترل می شود

مطالعه ای جدید در دانشگاه ایلینویز برای اولین بار نشان داده است که تکثیر سلول های بنیادی به طور مستقیم بوسیله سیستم عصبی خود مختار(ANS) کنترل می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، سیستم عصبی خودمختار همه عملکردهای غیر ارادی ما مانند تنفس، جریان خون، گوارش و ... را کنترل می کند. دو شبکه اصلی از فیبرهای عصبی از مغز منشا گرفته و به سایر بخش های بدن می روند و دارای نورون هایی هستند که تقریبا به هر اندامی در بدن می رسند. این نورون ها مواد شیمیایی موسوم به نوروترانسمیتر را آزاد می کنند که می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم سلول ها را هدف قرار دهند. زمانی که نوروترانسمیترها به گیرنده های غشاهای سلولی متصل می شوند، منجر به بروز یک پاسخ مستقیم از سلول می شوند. اما زمانی که این نوروترانسمیترها وضعیتی از التهاب یا جریان خون را ایجاد کنند، تغییراتی نیز در پاسخ سلول ها به آن ها ایجاد می شود.

در مورد سلول های بنیادی، پیش از این هم محققین در ارتباط بین این سلول ها و سیستم عصبی خود مختار به یقین رسیده بودند اما از مستقیم یا غیر مستقیم بودن این ارتباط مطمئن نبودند. ارتباط مستقیم بین این آن ها می تواند در مداخلات دارویی برای مشکلات پزشکی مختلف اثر بهتری داشته باشد. برای کشف کیفیت و نحوه این ارتباط، محققین روی سلول های بنیادی پوشش اپی تلیومی روده فوکوس کردند و دریافتند که سلول های بنیادی نه تنها دارای گیرنده هایی برای نوروترانسمیترهای ANS هستند، بلکه این نوروترانسمیترها نیز می توانند رفتار سلول ها را تغییر دهند. این مطالعه نشان داد که اعصاب مربوط به سیستم عصبی خود مختار تا نزدیکی سلول های اپی تلیوم روده ای(از جمله سلول های بنیادی) می آیند و با آن ها ارتباط مستقیمی برقرار می کنند و این سلول ها نیز دارای گیرنده هایی برای آن ها هستند.

برای نشان دادن تغییرات رفتاری سلول های بنیادی طی تحریک سیستم عصبی خود مختار، محققین سلول های اپی تلیالی روده را در آزمایشگاه کشت دادند و آن ها را در معرض سطوح بالایی از دو نوروترانسمیتر اپی نفرین(مربوط به سیستم سمپاتیک) و استیل کولین(مربوط به سیستم پاراسمپاتیک) قرار دادند. تحریک هر کدام از این دو نوروترانسمیتر موجب کاهش تکثیر سلول های بنیادی شد. به عقیده محققین، هر چند این مطالعه روی اپی تلیوم روده انجام شد اما به نظر می رسد که سیستم عصبی خود مختار روی تکثیر سلول های بنیادی در سایر بخش های بدن نیز اثر گذار باشد. محققین ارتباط بین این بخش مهم از سیستم عصبی و تکثیر سلول های بنیادی را دستاویز و هدفی برای ایجاد درمان ها و داروهای مختلف برای بیماری ها و آسیب های مختلف در بدن می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه