تاریخ انتشار: یکشنبه 27 آبان 1397
سلول های سرطان سینه با تغییر هویت شان تبدیل به سلول های تهاجمی می شوند

  سلول های سرطان سینه با تغییر هویت شان تبدیل به سلول های تهاجمی می شوند

محققین در انستیتو کارولینسکا پروتئینی را شناسایی کرده اند که هویت و ویژگی های تهاجمی سلول های سرطان سینه را تعیین می کند. یافته های آن ها در این زمینه می تواند منجر به ایجاد درمان های جدید و استراتژی های تشخیصی جدید برای هدف قرار دادن تهاجم و متاستاز سرطان سینه شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تهاجم سلول های سرطانی به بافت های پیرامونی اولین گام به سمت متاستاز محسوب می شود که دلیل اصلی سرطان است. اطلاعات در مورد نحوه بدست آوردن ویژگی های تهاجمی و مهاجرتی بوسیله سلول های سرطانی ناقص است و همین امر موجب شده است که درمان قطعی برای سرطان های تهاجمی وجود نداشته باشد.

در سال های اخیر مشخص شده است که تغییر در هویت سلول های سرطانی می تواند در رفتار تهاجمی و متاستازیک این سلول ها نقش داشته باشد. سال ها تصور می شد که هویت سلولی که طی تکوین جنینی شکل می گیرد یک ویژگی زودرس و ناقص است و زمانی که یک سلول به سلول تمایز یافته و بالغ تبدیل می شود، دیگر تغییری در سرنوشت آن اتفاق نمی افتد. اما امروزه محققین می دانند که هویت سلول ها یک چیز قطعی نیست و تحت شرایط پاتولوژیک مانند سرطان، این هویت می تواند دستخوش تغییر شود. سلول های سرطانی اغلب از نوعی سلول موسوم به سلول های اپی تلیالی منشا می گیرند که سطوح داخلی اندام های لوله ای شکل و غدد از جمله سینه را می پوشانند. مطالعات اخیر نشان داده سات که سلول های سرطان سینه ممکن است هویت اپی تلیالی شان را طی فرایندی موسوم به گذار اپی تلیالی-مزانشیمی(EMT) از دست بدهند و ویژگی های تهاجمی و متاستازیکی را بدست آورند. محققین نشان دادند که بدست آوردن این ویژگی مربوط به وجود پروتئینی به نام CXADR یا CAR است. پروتئین CAR اولین بار به عنوان یک گیرنده ویروسی شناخته شد ولی عملکرد طبیعی آن شناخته نشده بود. طی پیشرفت سرطان به سمت تهاجمی و متاستازی شدن، این پروتئین معمولا از دست می رود ولی دلیل این امر نیز مشخص نبود. این مطالعه نشان داده است که پروتئین CAR به عنوان لنگری برای متصل کردن سلول های سرطان سینه به یکدیگر عمل می کند و مانع از دست رفتن هویت اپی تلیالی این سلول ها و تبدیل شدن آن ها به سلول های تهاجمی می شود. هدف قرار دادن CAR می تواند استراتژی جدیدی برای مهار تهاجم و متاستاز سرطان سینه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه