تاریخ انتشار: یکشنبه 18 آذر 1397
خون بند ناف تکثیر شده مفید در استفاده در پیوند مغز استخوان بالغین

  خون بند ناف تکثیر شده مفید در استفاده در پیوند مغز استخوان بالغین

سلول های بنیادی خون بند ناف که پیش از استفاده دز پیوند مغز استخوان در بیماران بالغ مبتلا به سرطان خون، در خارج از بدن کشت شده و تکثیر می شوند می توانند در ریکاوری سریع تعداد سلول های خونی فرد موثرتر از خون بند ناف استاندارد باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است و معمولا برای پیوند به کودکان مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه تعداد سلول های بنیادی در واحدهای خون بند ناف برای بالغین کافی نیست و همین امر استفاده از آن ها را محدود می کند. در مطالعه ای جدید محققین سلول های بنیادی را برای سه هفته در بیرون از بدن کشت داده و تکثیر کردند و در ادامه مشاهده کردند که استفاده از این سلول های بنیادی تکثیر شده در شرایط آزمایشگاهی در مقایسه با سلول های بنیادی که به طور مستقیم و استاندارد برای بیماران استفاده می شوند نتایج بهتری را ایجاد می کنند.

در فاز سه این مطالعه بالینی، کمپانی NiCord از محصولی درمانی موسوم به Gamida Cell که سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف تکثیر شده در شرایط آزمایشگاهی است و مطالعات بالینی آن مورد تایید FDA قرار گرفته است برای 36 بیمار مبتلا به سرطان خون استفاده کردند. ارزیابی ها نشان داد که در 94 درصد بیمارانی که این محصول را دریافت کردند، پیوند ظرف مدت 6 هفته به طور کامل مورد قبول بدن بیماران قرار گرفت و تنها دو بیمار متحمل نارسایی گرفت شدند که این امر هم به آلودگی ویروسی نسبت داده شد.  در این بیماران ریکاوری تعداد سلول های خونی خیلی زود اتفاق افتاد(11 روز در برابر 21 روز). ریکاوری پلاکت های این بیماران نیز در مقایسه با گروه کنترل قابل ملاحظه بود(34 روز در برابر 46 روز).

در مقایسه با پیوند استاندارد خون بند ناف، کاهش زمان تولید سلول های خونی مورد نیاز برای بیمار می تواند نقطه قوت این محصول درمانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه