تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 آذر 1397
چرا بعضی از سرطان ها فقط خانم های جوان را درگیر می کنند

  چرا بعضی از سرطان ها فقط خانم های جوان را درگیر می کنند

در میان انواع سرطان های پانکراس یکی از آن ها بصورت خاص خانم ها را درگیر می نماید. چگونه این امرامکان پذیر است در حالیکه پانکراس اندامی است که کمترین وابستگی را به جنسیت دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کیست موسینی نوعی سرطان پانکراس می باشد که شباهت عجیبی به سرطان موسینی تخمدان دارد. محققین در بیمارستان دانشگاه ژنووا بر این اعتقادند که هر دو نوع سرطان از یک لایه زاینده ی جنینی منشا می گیرند. به این صورت که تا زمانی که هنوز تمایز نیافته اند این سلول ها به ارگان های زایا مهاجرت می نمایند. در طول مسیر مهاجرت ممکن است در اندام های دیگری بصورت اشتباه توقف داشته باشند که احتمال تشکیل تومور را در این اندام پس از 30 سالگی افزایش می دهند. با دسته بندی مناسب تر تومورهای موسینی، می توان منشا این تومورها را بهتر یافت. تومورهای موسینی در تخمدان و پانکراس زنان جوان که در سنین 30 تا 40 سالگی قرار دارند شبیه به لایه های کیستی می شوند و مانند توپی می شود که داخل آن مایعی قرار گرفته است. تقریبا 3 درصد از سرطان های پانکراس و تخمدان بوسیله ی جراحی قابل درمان است. اما در 15 درصد از جراحی ها درهنگام خروج، کیست پاره می شود و سلول های سرطانی در پروتونئوم پخش گردیده باعث متاستاز می شوند. این نوع سرطان به شیمی درمانی بسیار مقاوم است و بیمارانی که به آن مبتلا می گردند اغلب بیش از یک سال زنده نخواهند ماند. این مطالعه ابتدا بر اساس مشاهدات بالینی صورت گرفت و از پروفایل ژنی تومورهای موسینی پانکراس استفاده شد. پس از بررسی ژنوم آن ها مشخص شد ساختارهای ژنی در تومورهای موسینی تخمدان و پانکراس با یکدیگر مشابه است. تشابهات دیگری که در تومور موسینی این دوبافت می باشد وجود جهش های ژنی یکسان و بیماران یکسان (خانم های جوان و اغلب سیگاری) می باشد. اما آنچه عجیب تر است وجود بافت تخمدان در کیست پانکراس است. دلیل این که سرطان فقط خانم های جوان را درگیر می نماید وجود خواستگاه جنینی یکسان این بافت ها می باشد. در ابتدای بارداری سلول های زایا موجود در جنین که در مسیر تولید گامت قرار می گیرند در بدن مهاجرت می کنند، از پانکراس عبور کرده و به خارج از گنادها می رسند. ممکن است بعضی از این سلول ها در میان راه توقف نمایند. با بررسی ساختار ژنومی موجود در کیست های موسینی موجود در تخمدان و پانکراس مشاهده گردید سلول های موجود در این کیست ها بیش از آن که به بافتی که در آن قرار گرفته است شبیه باشد به خواستگاه اولیه ای که از آن منشا گرفته اند شباهت دارند. این نتایج نشان می دهد سلول های سرطانی در اثر توقف تصادفی هنگام مهاجرت سلولها در زمان جنینی در زنان اتفاق می افتد و سپس در آینده به سلول های سرطانی تبدیل می شود. البته بروز سرطان به عوامل دیگری مانند درمعرض مواد سرطان زا قرار گرفتن نیز نیاز دارد. این حالت در تومور سایر قسمت ها مانند کبد و پرده ی صفاق نیز وجود دارد.

نتایج بدست آمده تغییری در روند جراحی این بیماران ایجاد نمی کند اما باعث تغییر پروتوکل شیمی درمانی می گردد. این تومورها اغلب درمان خاصی ندارند اما با ارتباط دادن آن ها با سایر سرطان ها شاید بتوان راه درمان دیگری را برای آن ها یافت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه