تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 دی 1397
شناسایی دارویی برای مقابله با شروع متاستاز

  شناسایی دارویی برای مقابله با شروع متاستاز

کشنده ترین بعد سرطان سینه متاستاز است که طی آن سلول های سرطانی در سراسر بدن پراکنده می شوند. محققین دانشگاه بازل ماده ای را کشف کرده اند که شکل گیری متاستاز را سرکوب می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بروز متاستاز دلیل بیش از 90 درصد مرگ های سرطانی است و بیمارانی که دچار متاستاز می شوند متاسفانه راه علاج موثری ندارند. تیمی از محققین دانشگاه بازل دارویی را شناسایی کرده اند که پراکنش سلول های سرطانی بدخیم و توانایی متاستازی آن ها را سرکوب می کنند.

سلول های توموری گردش کننده(در خون) یا CTCها، سلول های سرطانی هستند که تومور اولیه را ترک کرده و به جریان خون وارد می شوند و به فواصل دور متاستاز می کنند. این سلول های توموری گردش کننده می توانند به صورت تک سلول یا کلاسترهای سلولی در جریان خون بیماران مشاهده شوند. کلاسترهای سلول های توموری گردش کننده پیش سازهای متاستازی هستند. محققین بازل کشف کرده اند که تشکیل کلاسترهای سلول های توموری گردش کننده منجر به تغییرات اپی ژنتیکی می شود که شروع متاستاز را تسهیل می کند. این تغییرات کلاسترهای سلولی را قادر می سازد که برخی از ویژگی های سلول های بنیادی جنینی مانند توانایی تکثیر همگام با قابلیت تشکیل بافت را بدست آورند. به نظر می رسد که این تغییرات اپی ژنتیکی بدنبال تجزیه شدن کلاستر سلول های توموری گردش کننده، به طور کامل قابل معکوس است. در تلاش برای شناسایی ماده ای که تکوین متاستاز را سرکوب کند، محققین 2486 داروی مورد تایید FDA را تست کردند و مهار کننده هایی با قابلیت باور نکردنی برای تجزیه کلاسترهای توموری مشتق از بیماران را شناسایی کرده اند. این تجزیه دارویی کلاسترهای سلول های توموری گردش کننده به سلول ها منفرد، منجر به بازآرایی اپی ژنتیکی و ممانعت از متاستاز بیشتر می شود. محققین بر این باورند که این یافته ها می تواند راهی برای متاستاز سرطان های مختلف ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه