تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اسفند 1397
مغز استخوان جوان مغز موش های پیر را مجددا جوان می سازد

  مغز استخوان جوان مغز موش های پیر را مجددا جوان می سازد

مطالعه ای جدید نشان داده است که پیوند مغز استخوان موش های جوان آزمایشگاهی به موش های پیر، کاهش عملکرد شناختی را در موش پیر مهار می کند و حافظه و توانایی های یادگیری آن ها را حفظ می کند. این مطالعه کاهش عملکرد شناختی طی پیری را تا حدی به پیری سلول های خونی تولید شونده در مغز استخوان نسبت می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات گذشته نشان داده است که تزریق خون موش های جوان می تواند کاهش عملکردی شناختی را در موش های پیر معکوس کند اما دلیل این امر مشخص نشده بود. در مطالعه ای جدید، محققین مغز استخوان یک موش چهار ماهه را به یک موش آزمایشگاهی پیر 18 ماهه و یک موش چهار ماهه پیوند کردند. شش ماه بعد هر دو گروه متحمل تست های آزمایشگاهی استاندارد مربوط به سطح فعالیت و یادگیری، حافظه فضایی و عملکردی شدند. موش های پیری که مغز استخوان جوان را دریافت کردند، فعالیت بهتری داشتند. ارزیابی هیپوکامپ نشان داد که موش های پیری که مغز استخوان جوان را دریافت کردند، ارتباطات عصبی یا سیناپس های بیشتری بین نورون های هیپوکامپی شان در مقایسه با موش های گروه کنترل و موش های دریافت کننده مغز استخوان پیر وجود داشت. بررسی های بیشتر نشان داد که سلول های خونی تولید شده بوسیله مغز استخوان جوان، فعال شدن میکروگلیاها را کاهش می دهد که سلول های ایمنی موجود در مغز هستند. میکروگلیاها سلامت نورون ها را حمایت می کنند اما گاهی بیش فعال شده و ارتباط بین سیناپس ها را قطع می کنند. با کاهش میکروگلیاهای بیش فعال، نورون ها سلامتی بیشتر و سیناپس های فعال تری خواهند داشت.

در مجموع این مطالعه نشان می دهد که کاهش عملکرد شناختی در موش می تواند به راحتی و با تزریق سلول های خونی جوان به طور قابل توجهی معکوس شد و این امر از طریق کاهش از دست رفتن سیناپس های نورونی صورت می گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه