تاریخ انتشار: شنبه 17 فروردین 1398
"ژن های خودکشی" مهندسی شده ممکن است منجر به پیشرفت در درمان دیابت نوع یک شوند

  "ژن های خودکشی" مهندسی شده ممکن است منجر به پیشرفت در درمان دیابت نوع یک شوند

محققین روش های پیشرفته ای را برای تولید سلول های بتای انسولین ساز از سلول های بنیادی پرتوان(PSC) برای درمان بالینی دیابت نوع یک(T1D) ارائه کرده اند. با این حال، پیوند این سلول های نابالغ به بیماران خطرات قابل توجهی را ایجاد می کند که عمدتا مربوط به تشکیل تومورها یا تراتوماها(تبدیل شدن به سلول های ناخواسته) است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات نشان داده است که حدود 30 الی 40 درصد سلول های شبه بتایی که از تمایز سلول های بنیادی پرتوان تولید می شوند، دارای ویژگی های سلول های نابالغ هستند و هنوز ویژگی های پرتوانی یا خود نوزایی را با خود به همراه دارند و همین امر موجب می شود که آن ها بعد از پیوند به سلول های ناخواسته تبدیل شوند و ایجاد تومور کنند.

برای فائق آمدن بر این مشکل، محققین در انستیتو تحقیقات دیابت دانشگاه میامی برای اولین بار رده ای از سلول های بنیادی پرتوان انسانی را مهندسی کرده اند که حاوی دو ژن خودکشی هستند که مرگ سلولی را در همه سلول ها به جز سلول های انسولین ساز القا می کنند. این امر می تواند بر محدودیت های مربوط به استفاده از سلول های بتای مشتق از سلول های بنیادی پرتوان غلبه کند و در را به سمت ایجاد درمان های مقبول و جایگزین برای دیابت باز کند. در واقع این رویکرد موجب می شود که سلول هایی که وارد مسیر تمایز به سلول های بالغ بتا نشده اند و به نوعی ناخواسته هستند وارد مسیر مرگ برنامه ریزی شده سلولی شوند و در نتیجه از چرخه تکثیر و ایجاد تومور خارج شوند.

یافتن راهی برای تولید انبوه سلول های بتای پانکراسی و هم چنین یافتن راهی برای جلوگیری از خطرات مربوط به پیوند سلول های نابالغ می تواند به درمان دیابت نوع یک سرعت ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه