تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 فروردین 1398
میکروسکوپ Spinning-prism به جمع آوری سلول های بنیادی برای طب بازساختی کمک می کند

  میکروسکوپ Spinning-prism به جمع آوری سلول های بنیادی برای طب بازساختی کمک می کند

سلول های بنیادی پرتوان برای طب بازساختی حیاتی هستند اما روش های غربالگری بهتری برای جداسازی بی خطر و موثر این سلول ها برای استفاده پزشکی نیاز است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان به دلیل پتانسیل تمایزی بالایی که برای تولید انواع مختلف سلول های بدن دارند می توانند ابزاری موثر در طب بازساختی باشند اما به نظر می رسد که این سلول های بنیادی یکسان نیستند و برخی پتانسیل تمایزی بیش از بقیه داشته باشند.

محققین دانشگاه تسوکوبا یک تکنیک میکروسکوپی جدید را ایجاد کرده اند که سلول های بنیادی با بیشترین پتانسیل تمایزی را برای مبنای فعالیت میتوکندریایی هر سلول شناسایی می کند. این تکنولوژی ممکن است یک غربالگری هدفمند را برای شناسایی زودهنگام سلول های بنیادی با بیشترین پتانسیل پزشکی ارائه دهد. اصول کار این میکروسکوپ بر مبنای ساختارهای سلولی است که نور را به صورت متفاوتی ساطع می کنند و همین امر موجب قابل مشاهده شدن آن ها می شود. این افتراق نور بوسیله منشورهای کریستالی که امواج نوری را قطبی می سازند به دام انداخته می شود و از آن جایی که این منشورها متحرک هستند با تنظیم آنن ها می توان تصاویر مجزایی از سلول با زوایای درست و مناسب از سلول ها دیگر بدست آورد. این تصاویر قابل تلفیق شدن(merge) هستند و در نتیجه تصویری کامل از سلول یا سلول های مورد نظر ارائه می دهند. در واقع تصویر نهایی سطح بالایی از جزئیات و دقت را در مقایسه با میکروسکوپ های معمول ارائه می دهد. محققین این توانایی سلول ها در افتراق نور را به تعداد و اندازه میتوکندری های موجود در سلول ها نسبت می دهند. میتوکندری ها را موتور خانه ها و مسئول تامین انرژی سلول می دانند. به عقیده آن ها کمی سازی سطح میتوکندری هر سلول می تواند یک راه معقول و غیر تهاجمی برای جداسازی سلول های بنیادی پرتوانی باشد که با داشتن میتوکندری بیشتر، پتانسیل بیشتری برای استفاده در طب بازساختی را دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه