تاریخ انتشار: دوشنبه 01 مهر 1398
سرنخ هایی در مورد منشا بیماری هانتینگتون و راهی جدید برای کشف داروها

  سرنخ هایی در مورد منشا بیماری هانتینگتون و راهی جدید برای کشف داروها

نشانه های اولیه بیماری هانتینگتون به عنوان یک بیماری ارثی که به آهستگی بدن و ذهن را تخریب می کند، تا میان سالی خود را نشان نمی دهد. اما یافته های مطالعه ای جدید نشان می دهد که می توان برخی از این نشانه ها را مدت ها قبل از این زمان و قبل از این که علایم ظهور کنند شناسایی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از یک فناوری جدید، محققین دانشگاه راکفلر توانسته اند دلایل این بیماری در مراحل تکوینی اولیه اش را ردیابی کنند، زمانی که مغز در حال شکل گیری است.

در این مطالعه جدید، دکتر علی بریوانلو و همکارانش توانسته اند ارگانوئیدهایی موسوم به نورولوئید را تولید کنند که مدل های بافتی بسیار کوچک و سه بعدی از اندام کامل هستند. این محققین کلامپ ها یا تجمعات سلولی را از سلول های بنیادی جنینی انسان تولید کردند و آن ها را در آزمایشگاه دستکاری کردند تا نشان دهند که این بیماری چگونه تکوین می یابد.

بریوانلو پیش از این شواهدی را نشان داده بودند که بیماری هانتینگتون در نورون های جوان ایجاد می شود؛ اما آخرین مطالعه صورت گرفته بوسیله آن ها نشان می دهد که این چارچوب تکوینی به زمان هایی قبل از این باز می گردد، زمانی که در مغز در حال تکوین، یکدستی سلولی طی فرایندی موسوم به نورولاسیون راهی را برای ایجاد ساختارهای ویژه پیدا می کند. زمانی که محققین یک موتاسیون عامل هانتینگتون را در این نورولوئیدها القا کردند، اثرات قابل توجهی را روی روند تکوینی مشاهده کردند که منجر به ایجاد ساختارهای بافتی بدشکلی شد.

محققین قصد دارند که از این فناوری برای غربالگری داروهایی استفاده کنند که این ناهنجاری ها را مهار می کند و در واقع این نورولوئیدها را جایگزینی برای مدل های جانوری این بیماری می دانند. استفاده از فناوری ارگانوئیدها می تواند راه را برای شناسایی مکانیسم های دخیل در تکوین طبیعی و تکوین پاتولوژیک مغز هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه