تاریخ انتشار: شنبه 04 آبان 1398
مدل های مغزی آزمایشگاهی(Brain in a dish) مطالعه تکوین عصبی و بیماری های عصبی را آسان می کند

  مدل های مغزی آزمایشگاهی(Brain in a dish) مطالعه تکوین عصبی و بیماری های عصبی را آسان می کند

پیشرفت های آزمایشگاهی با استفاده از ارگانوئیدهای مغزی به این امر کمک کرده است که چگونه از این سیستم های مدل برای درک تکوین مغز انسانی و بیماری های مربوط به آن استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های ارائه شده در نشست سالیانه  انجمن علوم اعصاب 2019 حاکی از موثر بودن ارگانوئیدهای مغزی در مطالعات عصبی بوده است. ارگانوئیدهای مغزی بافت های خودسازمان یافته و سه بعدی رشد یافته از سلول های بنیادی انسانی هستند که برای تبدیل شدن به نوع خاصی از سلول و هم چنین ساختارهای مغزی هدایت شده اند. این ارگانوئیدها موسوم به Brain in a dish بسیاری از ویژگی های مغز انسانی در حال تکوین را نشان می دهند و همین امر آن ها را به سیستم مدل امیدوار کننده ای برای مطالعه فرایندهای اولیه تکوین مغزی انسان تبدیل کرده است. مطالعات اخیر سعی داشته اند از این ارگانوئیدهای مغزی برای مدل سازی برهمکنش های بین مناطق مغزی، تشکیل مدارهای مغزی و بیماری های تکوینی عصبی استفاده کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا این ارگانوئیدهای مغزی آینه تمام نمای پیچیدگی های تکوینی مغز انسان هستند یا خیر. از یافته های کلیدی اخیر در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارگانوئیدهای مغزی به طور تکرار پذیری تنوع غنی انواع سلول های موجود در قشر مغز انسانی را ایجاد می کنند و راه را برای مدل سازی ابعاد مختلف تکوین قشر مغز و بیماری هایی که به طور طبیعی قابل شبیه سازی در خارج از بدن جنین نیستند هموار می سازد(Paola Arlotta, the Broad Institute).
  • ارگانوئیدهای مغزی که تکوین مدار عصبی اولیه را مدل سازی می کنند، یک عدم تعادل احتمالی بین تهییج و مهار را در مغز حمایت می کنند که اساس اصلی بروز اوتیسم است(Michael Nestor, Hussman Institute for Autism).
  • ارگانوئیدهای مغزی قادر به تولید برخی از ویژگی های مهم قشر انسانی در حال تکوین نیستند که این امر ممکن است استفاده از آن ها برای مطالعه فرایندهای طبیعی و فرایندهای مرتبط با بیماری را محدود کند(Arnold Kriegstein, University of California, San Francisco).

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه مدل های مغزی نشان دهنده پتانسیل هیجان انگیز ارگانوئیدهای برای مطالعه فرایندهای مغزی در تکوین طبیعی و بیماری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه