تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399
COPD: بیماری مربوط به سلول های بنیادی ریوی

  COPD: بیماری مربوط به سلول های بنیادی ریوی

محققین دانشگاه هوستون مقادیر فراوانی از سلول های بنیادی غیر طبیعی را در ریه بیمارانی که از بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD) رنج می برند شناسایی کرده اند. این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ در سراسر دنیا است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید دکتر فرانک مک کئون و همکارانش از کلونینگ تک سلولی سلول های بنیادی ریوی استفاده کرده اند. در ادامه آن سه واریته سلولی از سلول های بنیادی ریوی را در همه بیماران مبتلا به COPD شناسایی کردند که مسئول همه ویژگی های این بیماری هستند. یکی از این سلول ها مقادیر قابل توجهی موسین تولید می کند که مجاری هوایی کوچک را بلوک می کنند، در حالی که دو نوع سلول دیگر موجب فیبروز و التهاب می شوند که همراه با هم موجب کاهش عملکرد ریوی می شوند. این بیماران سلول های بنیادی طبیعی هم دارند اما همه آن ها الزاما طبیعی نیستند.

بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD) یک بیماری التهابی پیشرونده در یه ها است که بوسیله برونشیت مزمن، انسداد مجاری هوایی کوچک، التهاب، فیبروز و تخریب آلوئول های ریوی مشخص می شود. درک پاتولوژی و آسیب شناسی این بیماری می تواند به ایجاد راهکارهای درمانی موثر برای این بیماری کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه