تاریخ انتشار: شنبه 12 مهر 1399
روشی جدید برای پرینت اندام های کوچک و  دارای عملکرد

  روشی جدید برای پرینت اندام های کوچک و دارای عملکرد

فناوری پرینت زیستی این توانایی را ایجاد کرده است که کنترل مناسبی روی قرار گیری فضایی سلول ها در ابعاد سه بعدی داشته باشیم، اما رویکردهای موجود در ایجاد ریز ساختارهای پیچیده در مقیاس میکرومتری و هم چنین ایجاد تنوع سلولی و شبیه سازی عملکرد بافت های طبیعی زیاد موفق نبوده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید جاناتان براسارد و همکارانش در لوزان سوئیس مفهوم جدیدی از زیست پرینت سه بعدی را معرفی کرده اند که از سلول های بنیادی شکل دهنده ارگانوئید به عنوان بلوک های ساختاری که می توانند به طور مستقیم درون ماتریکس های خارج سلولی قرار گیرنده و به صورت بافتی خودسازمان یابنده درآیند، استفاده کرده است. آن ها با کنترل ژئومتری و تراکم سلولی، بافت های در مقیاس سانتی متری را تولید کرده اند که دارای ویژگی هایی مانند لومن، سیستم عروقی منشعب و اپی تلیال لوله ای روده با غارها یا کریپت های شبه روده طبیعی و هم چنین ویلی ها یا پرزهای روده ای بودند. این بافت پرینت شده بسیار شبیه مجرای معدی روده ای طبیعی بود.

به عقیده براسارد، فناوری ارگانوئید و تکنولوژی های مهندسی بافت می توانند با یکدیگر تلفیق شوند و خودسازماندهی بافتی را در مقیاس های میلی متری تا سانتی متری کنترل کنند و راه های جدیدی را در راستای کشف داروها، تشخیص و پزشکی بازساختی باز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه