تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آبان 1400
کمک به تمایز سلول های بنیادی با استفاده از تابش

دانشمندان روشی را ابداع کردند که به وسیله آن می توان به تمایز سریعتر و با اطمینان تر سلول‌های بنیادی کمک کند

به گزارش بنیان، درمان با سلول‌های بنیادی مستلزم تبدیل این سلول ها به انواع سلول انسانی می باشد. محققان دانشگاه ژوهانسبورگ کشف کردند که تابش لیزر مادون قرمز بر روی سلول‌های بنیادی بالغ مشتق شده از چربی، باعث تکثیر بالاتر سلول‌های بنیادی می باشد. همچنین این تابش سلول‌های بنیادی را قادر می‌سازد تا سریع‌تر و با اطمینان به انواع مختلف سلول‌ها تبدیل شوند. از طرفی تابش متوالی منجر به افزایش تکثیر و تمایز در شرایط آزمایشگاهی می شود. در صورتی که اکثر مردم مقداری چربی بدن را در پهلوی خود حمل می کنند، و سعی می کنند تا با تمرین در باشگاه یا برنامه غذایی آن ها را حذف کنند ولی ممکن است این چربی شکمی که بسیاری از آن رنج می برند، روزی به منبعی برای روش درمانی کاملاً جدید در پزشکی تبدیل شود.

بدن انسان می تواند تا حدودی خود را ترمیم کند. پوست سالم می تواند دوباره رشد کند. استخوان‌های قوی در اثر شکستگی بهبود می یابند. اما افرادی که با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان زندگی می کنند، می دانند که وقتی بدن آنها نتواند ترمیم‌های لازم را انجام دهد چه اتفاقی می افتد. زندگی آنها به شرایطی خاصی که دارند کاهش می یابد و نیازمند مراقبت‌های پزشکی می شوند. اما اگر راهی برای ایجاد سلول‌های سالم مورد نیاز برای ترمیم بافت های آسیب دیده وجود داشته باشد، درمان های جدید می توانند کیفیت زندگی افراد را در آینده بهبود بخشند.
در بافت‌های چربی انسان، سلول‌های اولیه به نام سلول‌های بنیادی چربی پنهان شده‌اند. افراد در هر سنی دارای این سلول‌های بنیادی هستند که توانایی تبدیل به سلول‌های استخوانی یا سلول‌های کبدی یا قلبی را دارند. در تئوری، سلول‌های بنیادی می‌توانند در صورت نیاز به هر نوع سلولی که برای ترمیم هر بخشی از بدن انسان نیاز است، تبدیل شوند.
پروفسور Heidi Abrahamse محقق مطالعه می‌گوید رشد سلول‌های بافتی مانند این سلول ها تحت اشعه در آزمایشگاه مسلتزم سرعت و اطمینان است. محققین این مطالعه همچنین اظهار کردند که استفاده از این فرآیند بتواند در آینده ی نزدیک به درمان با سلول های بنیادی برای بیماری هایی مانند پوکی استخوان کمک کند. در حال حاضر، آزمایش‌های بالینی جهت استفاده از سلول‌های بنیادی جهت درمان بیماری ها آنطور که انتظار می‌رفت، مؤثر نیستند. در این آزمایش‌ها، از روش‌های شیمیایی یا بیولوژیکی برای تشویق تمایز سلولی استفاده می‌شود. با این وجود در این مطالعه از نور لیزر در تکنیکی به نام photobiomodulation (PBM) استفاده شد. در این روش یک نور لیزری با طول موج خاص را به سلول‌های بنیادی می تابانند تا پاسخ را تحریک کنند. این فرآیند به تمایز سلول های بنیادی کمک می کند.

منبع: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300908421001838