تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 دی 1390
حل معمای 84 ساله چگونگی حرکت انرژی توسط ملکول ها بعد از جذب نور

  حل معمای 84 ساله چگونگی حرکت انرژی توسط ملکول ها بعد از جذب نور

براساس همان قانونی که اسکیت بازها با نگه داشتن بازوها در کنار بدنشان سریعتر می چرخند، پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان متوجه شدند مولکول ها چگونه انرژی را در اطراف به دنبال جذب نور به حرکت در می آورند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ساینس دیلی، محافظت از جنبش آنی زاویه ای یک خاصیت بنیادی طبیعت است که ستاره شناسان برای تشخیص حضور ماهواره چرخان در فاصله دور از سیارات استفاده می کردند.
در سال 1927 پیشنهاد شد که این اصل باید در واکنش های شیمیایی اعمال شود، اما هرگز یک نمونه قابل اثبات واضح به دست نیامد.
همین مبحث را، Jim McCusker شیمی دان MSU  بررسی کرد و برای اولین بار نشان داد که این اثر واقعی است و همچنین نشان می دهد چگونه دانشمندان می توانند از آن به طور کلی برای کنترل و پیش بینی مسیرهای واکنش شیمیایی استفاده کنند.
McCusker گفت: این ایده برای ده ها سال جریان داشت و به طور ضمنی در زمینه های مختلف استناد شده بود، اما هیچ کس تا کنون با یک سیستم شیمیایی، موفق به نشان دادن اینکه این مفهوم زمینه ای معتبر است یا خیر نشده بود.
وی افزود: نتایج ما نه تنها تایید این ایده است بلکه واقعا به ما اجازه می دهد تا در مورد واکنش های شیمیایی از منظر کاملا متفاوتی شروع به فکر کردن کنیم.
به گفته این محقق، این آزمایش شامل آماده سازی دو مولکول مرتبط و نزدیک به هم بود که به طور خاص طراحی شده بودند تا تحت یک واکنش شیمیایی شناخته شده با عنوان "انتقال انرژی رزونانس فلوئورسانس"  یا FRET قرار گیرند.
پس از جذب نور، سیستم برای انتقال این انرژی از یک بخش از مولکول به بخش دیگر مستعد می شود.
تیم McCusker هویت یکی از اتم ها را در مولکول از کروم به کبالت تغییر داد.
این کار، خواص مولکول را تغییر داد و واکنش را خاموش کرد.عدم وجود هر گونه انتقال انرژی قابل تشخیص در ترکیب حاوی کبالت این فرضیه را تایید کرد.
McCusker گفت : آنچه که ما با موفقیت انجام داده ایم آزمایش "اثبات یک اصل" است.
وی همچنین افزود: به راحتی می توان این ایده را در سایر فرایندهای شیمیایی تصور کرد و ما برخی از این راه ها را با این گروه به تازگی کشف کرده ایم.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه