تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1393
9کشف سلول های ترمیم کننده قلب در شریان های کرونری

  9کشف سلول های ترمیم کننده قلب در شریان های کرونری

سلول های اندوتلیالی که در شریان های کرونری ساکن می شوند می تواند شبیه سلول های بنیادی قلبی عمل کند و تولید بافت عضلانی قلبی جدید کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، یافته های این مطالعه دیدگاه هایی را در مورد این که چگونه قلب خود را حفظ می کند و ایجاد استراتژی های جدید برای ترمیم قلب بعد از حملات قلبی ارائه می دهد. مدت زمان طولانی تصور می شد که قلب اندامی است که توانایی ترمیم و بازسازی ندارد. اما یافته های اخیر نشان داده است که سلول های عضلانی قلبی جدید به میزان کمی ساخته می شوند که حاکی از وجود سلول های بنیادی قلبی است. اما منبع این سلول ها ناشناخته است.

محققین فرض کرده اند که سلول های اندوتلیالی که عروق خونی را می پوشانند ممکن است توانایی تولید سلول های قلبی جدید را داشته باشند. آن ها می دانند که طی تکوین، سلول های اندوتلیالی به انواع سلول های دیگر از جمله سلول های خونی تبدیل می شوند.

اینک با استفاده از تکنولوژی های جدید برای ردیابی سلول ها در مدل موشی، آن ها نشان داده اند که سلول های اندوتلیالی در شریان های کرونری قلب افراد سالم تولید سلول های عضلانی قلبی جدید می کنند. آن ها دو جمعیت از سلول های بنیادی قلبی را در شریان های کرونری کشف کرده اند که شامل یک جمعیت خاموش در لایه مدیا و یک جمعیت تکثیری در لایه ادونتیشیا است.

 این یافته ها که شریان های کرونری به عنوان یک نیچ برای سلول های بنیادی قلبی عمل می کنند می تواند کاربردهای جالبی داشته باشد. این مطالعه پیشنهاد می کند که بیماری شریان های کرونری می تواند منجر به نارسایی قلبی شود  که این عمل نه تنها به دلیل بلوک شدن این عروق و حمله قلبی است، بلکه می تواند با اثر روی سلول های بنیادی قلبی، ترمیم قلبی را تحت الشعاع قرار دهد.

این مطالعه نشان می دهد که بعد از حمله قلبی، سلول های اندوتلیالی به سلول های فیبروبلاستی تبدیل می شوند که ایجاد بافت اسکار می کند.  هم چنین به نظر می رسد که سیستم اندوتلیالی مشابه طی هموستازی تولید میوسیت می کند که به دنبال آن تولید بافت اسکار در انفارکته میوکاردی می کند. در ک این سوئیچ می تواند منجر به استراتژی های جدید برای احیا ترمیم و تولید عضلات قلبی جدید کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه