تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1393
دستورالعمل های ژنتیکی برای این که چگونه مارمولک ها دم هایشان را ترمیم می کنند می تواند روی آینده درمانی آسیب های نخاعی اثرگذار باشد

  دستورالعمل های ژنتیکی برای این که چگونه مارمولک ها دم هایشان را ترمیم می کنند می تواند روی آینده درمانی آسیب های نخاعی اثرگذار باشد

با درک راز چگونگی فرایند ترمیم در دم مارمولک ها، ممکن است محققین بتوانند راه هایی را برای تحریک ترمیم و بازسازی در انسان ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،  اینک تیمی از محققین دانشگاه ایالتی آریزونا یک گام به حل این معما نزدیک شده اند. آن هادستورالعمل های ژنتیکی دخیل در ترمیم دم مارمولک ها را کشف کرده اند که ممکن بیشتر بستگی به استفاده از ترکیب و مقدار صحیح اجزای شیمیایی داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی از نسل جدیدی از ابزارهای آنالیز مولکولی و کامپیوتری برای سنجش میزان بیان ژن ها در دم مارمولک ها استفاده کرده اند. آن ها ترمیم دم را در مارمولک آنول سبز بررسی کرده اند که زمانی که دمش به وسیله یک شکارچی قطع می شود می تواند دم از دست رفته را مجدد ترمیم کند. مارمولک ها اساسا ابزار ژنتیکی شبیه انسان دارند. این محققین کشف کرده اند که حداقل 326 ژن در مناطق خاص دم درحال ترمیم بیان می شوند که شامل ژن هایی هستند که در تکوین جنینی دخیل هستند و به سیگنال های هورمونی و ترمیم زخم پاسخ می دهند. سایر جانوران مانند سمندرها، بچه قورباغه ها نیز می توانند دم شان را بازسازی کنند. طی ترمیم دم، آن ها ژن ها را با توجه به پیام رسانی مسیر Wnt روشن می کنند که برای کنترل سلول های بنیادی در بسیاری از اندام ها مانند مغز، عروق خونی و فولیکول های مو لازم است. بنابرایم مارمولک ها دارای الگوی منحصر بفردی از رشد بافتی هستند که در سرتاسر دم گسترده است. ترمیم یک فرایند همیشگی نیست. در حقیقت، این فرایند در مارمولک ها برای ایجاد یک دم فانکشنال 60 روز طول می کشد. مارمولک ها یک ساختار درحال ترمیم پیچیده از سلول های در حال رشد را تشکیل می دهند که به بافت های متعدد در مناطق مختلف دم تبدیل می شوند. این محققین نوعی از سلول ها را شناسایی کرده اند که برای ترمیم بافتی مهم هستند. مارمولک ها نیز مانند انسان ها و موش ها دارای سلول های اقماری هستند که می توانند رشد کرده و به عضلات اسکلتی وسایر بافت ها تکوین یابند.

همان طور که گفته شد با استفاده از نسل جدید تکنولوژی برای توالی یابی ژن هایی که در طی ترمیم بیان می شوند، این محققین توانسته اند راز این که چه ژن هایی برای رشد دم در مارمولک ضروری هستند را کشف کنند. با استفاده از دستورالعمل های ژنتیکی کشف شده برای ترمیم در مارمولک ها و یافتن ژن های مشابه در انسان، ممکن است موفق به ایجاد غضروف جدید، عضله و حتی طناب نخاعی در آینده باشیم.

محققین امیدوارند که یافته های آن ها منجر به کشف درمان های جدید برای آسیب های نخاعی، ترمیم نواقص تولد و بیماری هایی مانند ارتریت شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه