تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1393
استفاده از سلول های بنیادی خون ساز اتولوگ برای درمان  سندرم شخصی سفت نادر(stiff person syndrome)

  استفاده از سلول های بنیادی خون ساز اتولوگ برای درمان سندرم شخصی سفت نادر(stiff person syndrome)

دو بیمار زن که مبتلا به یک بیماری نادر و فلج کننده عصبی به نام سندرم شخصی سفت(stiff person syndrome) بودند، بعد از این که پیوند سلول های بنیادی را دریافت کردند، علایم بهبودی بالینی را نشان دادند که به آن ها اجازه می داد که مجددا به کار مشغول شوند و عملکرد گذشته شان را به دست آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم شخصی سفت، بیماری است که با سفتی عضلات اسکلتی مشخص می شود و فرد دچار اسپاسم های عضلانی دردناک می شود و در موارد شدید، فرد قدرت حرکت و راه رفتن خود را ازدست می دهد. پیوند سلول های بنیادی خون ساز همولوگ برای درمان بیماری های اوتوایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس و اسکلرودرما استفاده شده است. در این بیماری ها، پیش از استفاده از سلول های بنیادی خون ساز اوتولوگ برای ترمیم سیستم ایمنی، رژیمی از شیمی درمانی با دوز بالا و آنتی بادی های آنتی لنفوسیت بدن را از سلول های ایمنی اسیب دیده پاک سازی می کند.

پزشکان بیمارستان اوتاوا از immunoablation و پیوند سلول های بنیادی خون ساز اوتولوگ برای دو بیمار با سندرم شخصی سفت استفاده کردند که پیش از این رژیم مذکور برای MS را دریافت کرده بودند.

یکی از زنان به دلایل علایم بالینی که گفته شد از سال 2005 مورد معالجه بود و در سال 2009 پیوند سلول های بنیادی خون ساز اوتولوگ را دریافت کرد. یک ماه بعد از پیوند، علایم بیماری وی کاهش یافت و شش ماه بعد وی توانست به طور کامل قدرت حرکتی خود را بازیابد و به کار برگردد و حتی به ورزش بپردازد. او تا پنج سال بعد از پیوند هیچ گونه علایمی از بیماری را نشان نداده است. زن دوم، زن سالمی بود که سفتی عضلانی دوره ای داشت که گاها چندین ساعت طول می کشید و در نهایت وی در سال 2008 مبتلا به بیماری سندرم شخصی سفت تشخیص داده شد. تا سال 2011 که وی پیوند سلول های بنیادی خون ساز اوتولوگ را دریافت کرد تقریبا دیگر قادر به کار کردن، ورزش و رانندگی نبود. اما سلول درمانی منجر به بهبودی وی شد و وی توانست مجدد به کار خود برگردد و در یک سال گذشته هیچ گونه علایمی از سندرم شخصی سفت را نشان نداد.

با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که immunoablation و به دنبال آن سلول درمانی می تواند منجر به درمان طولانی مدت و بهبودی کامل سندرم شخصی سفت شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه