تاریخ انتشار: شنبه 06 اسفند 1390
اساس ژنتیکی دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)

  اساس ژنتیکی دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)

محققان در پژوهشی جدید ، ژن ها یی را شناسایی کردند که میزان بیان شان می تواند به شناسایی  AMD در افراد کمک کند .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) یکی ازعلل عمده کوری درسراسر جهان، به خصوص در کشورهای توسعه یافته است و در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به AMD وجود ندارد.
محققان در پژوهش جدید منتشر شده درمجله BioMed  ، ژن ها یی را شناسایی کردند که میزان بیان شان می تواند به شناسایی  AMD در افراد کمک کند .
تخمین زده می شود که 6.5٪ از افراد بالای 40 سال درایالات متحده در حال حاضرمبتلا به AMD هستند. فاکتور خطر ژنتیکی ارثی برای این بیماری وجود دارد، اما برای افراد سیگاری و افراد در معرض اشعه ماوراء بنفش نیزافزایش  خطر دیده می شود.
مطالعات انجام شده در سراسر ژنوم نشان داد که ژن های درگیر در سیستم ایمنی ذاتی و سوخت و ساز چربی دراین بیماری دخالت دارند. با این حال هیچ یک از مطالعات قبلی تفاوت بیان ژن در چشم افراد مبتلا به AMD و افراد سالم را مورد بررسی قرارنداده است.
به منظور پرداختن به این سوال، محققان در دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا، با استفاده ازیک چشم اهدایی انسان به شناسایی ژن مسئول  AMD پرداختند. توانایی این ژن ها برای تشخیص AMD در یک گروه جداگانه مورد آزمایش قرار گرفت.
این تیم بیش از 50 ژن را که بیش از حد نرمال در AMD بیان می شوند شناسایی کردند که با کمک بیش از 20 تا ازاین ژن ها می توان AMD را پیش بینی کرد. محققان دریافتند که این ژن ها بخشی از سیستم ایمنی ذاتی هستند.
دکتر Monte Radeke، یکی از رهبران پروژه توضیح داد: نه تنها این ژن ها قادر به شناسایی افراد مبتلا به AMD هستند بلکه می توانند انواع مختلف AMD را از هم تشخیص دهند. برخی از این ژن ها به نظر می رسد در ارتباط با مراحل پیش بالینی AMD باشند.
این نشان می دهد که آنها ممکن است در فرآیندهای کلیدی ایجاد کننده این بیماری نقش داشته باشند. حالا که ما هویت و عملکرد بسیاری از ژن های دخیل در این بیماری را می شناسیم ، می توانیم توسعه روش های جدید تشخیص و اهداف جدید  توسعه درمان رابرای تمامی اشکال AMD آغاز کنیم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه