تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 مهر 1399
استفاده از مدل های سه بعدی برای یافتن درمانی جدید برای بیماری های ریوی کشنده

  استفاده از مدل های سه بعدی برای یافتن درمانی جدید برای بیماری های ریوی کشنده

مدل زیست مهندسی شده سه بعدی از بافت ریوی بوسیله محققین دانشگاه میشیگان تولید شده است که می تواند جایگزین مطالعات دو بعدی متداول باشد و اطلاعاتی را در مورد نحوه پیشرفت فیبروز ریوی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دلیل فیبروز ریوی به طور کامل مشخص نشده است اما این مشکل با تشکیل بافت اسکار درون ریه ها مشخص می شود. بافت اسکار دیواره کیسه های هوایی ریه ها را سفت می کند و در اشکال پیشرفته کل این این کیسه ها یا آلوئول ها را اشغال می کند. این امر منجر به مشکلات تنفسی و کاهش تبادل اکسیژن با خون می شود؛ فرایندی که به نوعی برگشت ناپذیر است و منجر به نارسایی ریوی و مرگ می شود. در مورد بیماری COVID-19 نیز بیماران بعد از دوره ای طولانی ماندن در ICU دچار شکلی از فیبروز ریوی می شوند.

در تلاش برای یافتن درمان های بهتر، تاکنون محققین بیشتر از مدل های دو بعدی استفاده کرده اند که بیشتر منتج به یافتن داروهای تسکین دهنده علایم و آهسته کننده پیشرفت بیماری شده است، هر چند مکانیسم عمل داروها در این مدل ها نیز به خوبی مشخص نیست. در همین راستا محققین مدل سه بعدی از فیبروز ریوی را ارائه کرده اند که متشکل از میوفیبروبلاست ها و فیبروبلاست های ریوی است و به خوبی سفتی بافت فیبروزه شده ریوی را شبیه سازی می کند. به عقیده محققین این مدل سه بعدی می تواند پلت فرم مناسبی را برای تست های سمیت دارویی و هم چنین غربالگری داروها برای فیبروز ریوی ارائه کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه