تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1399
آسیب DNA بازبرنامه ریزی به سلول های بنیادی را شروع می کند

  آسیب DNA بازبرنامه ریزی به سلول های بنیادی را شروع می کند

تیمی از محققین در انستیتو ملی زیست شناسی پایه ژاپن (NIBB) کشف کرده اند که آسیب DNA منجر به بازبرنامه ریزی سلول ها به سلول های بنیادی می شود و اجسام گیاهی را در خزه های Physcomitrella می شود. این واقعه یک سازش پذیری محیطی منحصربفرد در گیاهان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در جانوران سلول های با آسیب شدید DNA متحمل آپوپتوز یا مرگ سلولی می شوند و در نتیجه از بین رفته و حذف می شوند. اما نتایج پژوهش جدیدی که در مجله Nature Plants به چاپ رسیده است داستان متفاوتی را روایت در مورد سلول های خزه ها روایت می کند. در این پژوهش دکتر نان گوو و همکارانش در NIBB کشف کرده اند که زمانی که DNA سلول های خزه ها آسیب می بیند، این DNA بلافاصله ترمیم می شود. علاوه بر این، سلول ها با DNA ترمیم شده به سلول های بنیادی تبدیل می شوند که می توانند یک جسم گیاهی کامل شبیه سلول های تخم لقاح یافته در جانوران را تولید کنند. این یافته بسیار شگفت آور است زیرا سلول های جانوری مسیر مرگ را انتخاب می کنند و سلول های گیاهی تولید نوزادان جدید را انتخاب می کنند.

این واقعه یک استراتژی برای سازش پذیری محیطی بویژه در گیاهان محسوب می شود که قادر نیستند با همان سرعت جانوران در از محیط نامساعد فرار کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه