تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 خرداد 1391
تاثیر بالقوه سلولهای بنیادی بویایی در سلول درمانی

  تاثیر بالقوه سلولهای بنیادی بویایی در سلول درمانی

مطالعه ای که پرتوانی و ارزش پیوند سلول های بنیادی بویایی و همچنین سهولت به دست آوردن آنها را توصیف می کند، ، در شماره اخیر Cell Transplantation  منتشر شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از EurekAlert؛ "Andrew Wetzig" نویسنده  ارشد این مطالعه از مرکز تحقیقات ریاض درعربستان سعودی گفت: شور و شوق زیادی درسراسر جهان برای سلول درمان برای ترمیم ارگان آسیب دیده وجود دارد. مخاط بویایی بینی بیمارمی تواند سلول های کاندید بالقوه قابل توجهی برای ترمیم بافتهای بدن انسان باشند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، سلول های بنیادی عصبی بویایی می توانند از سلول های خود بیمار گرفته شوند وبا روش نمونه برداری با حداقل تهاجم به آسانی در دسترس بوده  و آنها را در شرایط in vitro گسترش داد. این سلول ها فراوان هستند، زیرا اپیتلیوم بویایی در سراسر زندگی بزرگسالی دستخوش جایگزینی های نوروژنز مداوم نورونهای حسی قرار می گیرند.
دکتر "Wetzig" گفت: با استفاده از موش به عنوان مدل حیوانی ،ما جنبه های اساسی زیست شناسی سلول های بنیادی عصبی بویایی و پتانسیل آنها را برای بازسازی و بیان فنوتیپی در شرایط مختلف مورد بررسی قرار دادیم. پیش از این مطالعه، ما دریافته بودیم که این سلول ها به خوبی در مدل های پیش بالینی بیماری و پیوند عمل می کنند و به نظر می رسد یک پروسه التیام زخم را که در آن سلول ها فنوتیپ های مناسب را در طول زمان به دست می آورند، شبیه سازی می کنند.
محققان به این نتیجه رسیدند که نوروسفرهای بویایی حاوی سلول های بنیادی  هستند که ظرفیت تمایز را توسط سیگنال ها ی محیط زیستی شان بدست می آورند.
دکتر "Wetzig " توضیح داد: تعداد این سلول های بنیادی توسط روش های کشت سلول ما افزایش می یابد، ما همچنین نشان دادیم هنگامی که سلول های بنیادی بویایی بالغ به محیط های زیستی متفاوت با محیطی که از آن منشاء می گیرند، پیوند می شوند، چند توانی خود را با کسب فنوتیپ سلول های مستقردر محیط  نشان می دهند.
"این مطالعه بر یکی دیگر از منابع بالقوه سلول های بنیادی تاکید می کند، سهولت بدست آوری و خصوصیت چند توانی این سلول ها از عوامل مهمی است که می تواند این سلول ها را قابل رقابت با سایر سلول های بنیادی کند و به این ترتیب آنها را به عنوان منبع بسیار خوبی برای سلول درمانی قرار دهد."
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه