تاریخ انتشار: شنبه 16 فروردین 1393
تزریق مستقیم سلول های بنیادی مغز استخوان به ماهیچه قلبی

  تزریق مستقیم سلول های بنیادی مغز استخوان به ماهیچه قلبی

تزریق مستقیم سلول های استرومایی مزانشیمی مغز استخوان به عضله قلبی موجب بهبود عملکرد پمپاژ قلب بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی می گردد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، بیماران با بیماری ایسکمیک و ناتوانی شدید قلبی می توانند از درمان جدید تزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به ماهیچه قلبی بهره مند شوند. تحقیقات نشان داد که این روش درمان ایمن بوده و موجب بهبود عملکرد قلب می گردد. این نتایج برای بسیاری از بیمارانی که از مشکلات قلبی رنج می برند، مفید می باشد.
بیماری ایسکمیک قلبی یا بیماری عروق کرونری قلب یکی از دلایل مرگ افراد در آمریکا می باشد. این بیماری موجب تولید تدریجی پلاک در سرخرگ های کرونری قلب و بدنبال آن درد در قفسه سینه و حملات قلبی می گردد. در این مطالعه سلول های استرومایی مزانشیمی مستقیمأ به عضله قلب این بیماران تزریق شد. 6 ماه پس از تزریق، بیماران عملکرد قلبی بهتری را در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، نشان دادند. بیماران تحت این روش درمانی کاهش 8.2  میلی لیتری در حجم سیستولیک که نشان دهنده حجم کمتر خون در قلب در طی پمپاژ قلب می باشد، را نشان دادند. حجم سیستولیک مقیاس کلیدی توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون محسوب می شود. اما در گروه دریافت کننده دارونما افزایش 6 میلی لیتری در حجم سیستولیک مشاهده شد.
محققان در ابتدا سلول های استرومایی مزانشیمی مغز استخوان 59 فرد بیمار را جدا کرده و آنها را به خود تکثیری القا کردند. سپس بیماران تحت تزریق این سلول ها درون ماهیچه قلبی قرار گرفتند. اگرچه روش های درمانی دیگری برای بیماران ایسکمیک قلبی نیز وجود دارد، اما این روش ها برای تمامی بیماران مؤثر واقع نمی شود و بسیاری از بیماران با علایمی چون خستگی، تنگی نفس و تجمع مایع در ریه ها و پاها مواجه می شوند.
مطالعات قبلی نشان داد که سلول های استرومایی مزانشیمی می تواند ترمیم و باززایی را در بسیاری از بافت ها مانند عضله قلب تحریک کند. به گفته دکتر Mathiasen در مورد نقص ایسکمیک قلبی این روش درمانی با تسهیل در رشد رگ های خونی و عضله قلبی جدید اثر خود را در بهبود عملکرد قلب می گذارد. امید است بهبود درعملکرد پمپاژ قلب تنها کاهش علایم بیماران نباشد، بلکه همچنین موجب افزایش بقای بیماران نیز گردد. قدم بعدی بدست آوردن شواهد کافی از نتایج این مطالعه در مطالعات کلینیکی بزرگتر می باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه