تاریخ انتشار: یکشنبه 16 بهمن 1390
داروهای ضد سرطان سبب بروز جهش در موش های نابالغ می شوند

  داروهای ضد سرطان سبب بروز جهش در موش های نابالغ می شوند

سالیان متمادی است که  بسیاری از مطالعات برای روشن شدن عوارض درمان سرطان از جمله تابش بر روی فرزندان بازماندگان آن درحال انجام شدن است. اما اثرات نسلی ازمواد شیمیایی مورد استفاده برای درمان سرطان، تا به حال به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ درحال حاضر، تحقیقات انجام شده توسط Colin Glen  و Yuri Dubrova  در دانشگاه لستر انگلستان، نشان می دهد که نوزادان موش صحرایی نری که داروهای شیمی درمانی را دریافت کرده اند دو برابر پدران خود ، دربخشی از DNA خود دارای جهش هستند. آنها نتایج خود را در نشریه PNAS منتشر کرده اند.
Dubrova، در دهه گذشته اثرات درمان سرطان را برروی حیوانات مورد مطالعه قرارداده است ، و عمدتا بر روی عواقب درمان با اشعه متمرکز شده است. با این حال به تازگی ، او بررسی اثرات ژنتیکی مواد شیمیایی بر فرزند ان و یا حتی نسل های بعدی را آغاز کرده است. او و همکارش موش های نررا تحت سه گروه از رایج ترین انواع داروهای شیمی درمانی قرار دادند. پس از جفت گیری این موشها با موش های ماده درمان نشده، آنها یک بخش از ژنوم موش را در فرزندان نربدنیا آمده مورد بررسی قرار داده و دو برابر جهش های موجود درهردو والد پدر و مادر را یافتند.
این نویسندگان می گویند یافته های آنها  نباید دلیلی برای زنگ خطر باشد، زیرا اکثر بیماران مبتلا به سرطان  پیرتر از آنی هستند که تولید نسل کنند، و یا دراثر درمان عقیم شده اند، اما کودکانی که تحت درمان سرطان هستند به عنوان یک گروه درمعرض خطر احتمالی می باشند. آنها می گویند، باید نتایج خود را درچارچوب مناسب قراردهند. زیرا موش های مورد استفاده درمطالعه آنها  تنها برای چند سال زندگی می کنند و بنابراین، پس ازدریافت مواد شیمیایی، خیلی زودترازکودکانی که زمان بسیار طولانی برای رسیدن به سن تولیدمثل دارند، تولیدمثل می کنند. برای یافتن اینکه آیا این تاخیرزمانی اجازه ترمیم ژن های آسیب دیده را قبل ازتولیدمثل می دهد یا خیر؟  تحقیقات بیشتری لازم است که بر روی حیوانات با دوره زندگی بسیار طولانی تری باید انجام شود.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه