تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 اسفند 1390
رشد رگ های خونی جدید در اندام های ایسکمیک با کمک ژن درمانی

  رشد رگ های خونی جدید در اندام های ایسکمیک با کمک ژن درمانی

تحقیقات جدید محققان دانشگاه استنفورد امیدهایی را برای جلوگیری از قطع عضو ناشی از ایسکمی درافراد مبتلا به بیماری آترواسکلروز ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  ScienceDaily،   این گزارش جدید نشان می دهد که انتقال ژن موفق دو مولکول به نام «PDGF-BB" و "VEGF " که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند، ممکن است باعث رشد عروق خونی جدید دربدن شده و اندام های ایسکمیک را نجات دهد.
دکتر Helen M. Blau محقق ارشد دانشگاه استنفورد گفت:"ما امیدواریم که یافته های ما در نهایت به درمانی بی خطر و موثر برای بسیاری از بیماران مبتلا به انسداد عروق اندام ها، که در حال حاضر با جراحی یا دارو به درستی درمان نمی شوند منجر شود. این روش درمانی می تواند به جلوگیری از عواقب ویرانگر قطع عضو  در بیماران و خانواده های آنها کمک کند.
برای این کشف، Blau و همکارانش،  ژن PDGF-BB و VEGF را به تنهایی و با هم بوسیله وکتور درعضلات موش وارد کردند. هنگامی که دوزهای بالایی از فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) به تنهایی تولید شد، باعث رشد تومورعروقی می شد. هنگامی که این دو عامل در مقدار نامتعادلی تولید شدند، باز هم رشد توموررخ داد. اما هنگامی که VEGF و PDGF در یک اندازه ثابت نسبت به یکدیگر وارد بدن موش شدند، هیچ توموری ایجاد نشد و جریان خون بافت های عضلانی آسیب دیده وایسکمیک بدون هیچ گونه اثرات سمی دوباره بازسازی شد.
با وجودی که این گزارش نشان می دهد امکان رشد عروق خونی جدید وجود دارد و این عروق جدید توانایی بازگرداندن جریان خون را به بافت های بیماردارا هستند ، Blau متذکر شد که  چالش های متعددی دراستفاده ازاستراتژی های ژن درمانی دررگزایی برای اصلاح بیماری های عروق محیطی وجود دارد. دو تا از چالش های مهم این است که ژن ها چگونه و کجا باید وارد شوند تا اثرات مفیدتری داشته باشند.
"این کار مبتکرانه، بر اساس آخرین تکنیک های بیولوژی مولکولی انجام شده است و به ما می گوید که امکان دادن نیروی تازه به بخش هایی از بدن که فاقد خون کافی هستند وجود دارد. سوال بعدی این است که آیا این روش در انسان نیز عملی است و دقیقا چگونه ژن های جدید به مکان هایی که به آنها نیازدارند وارد می شود. "
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه