تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1396
رژیمی برای افزایش موفقیت پیوند سلول های بنیادی خون ساز در بیماران مبتلا به کم خونی داسی

  رژیمی برای افزایش موفقیت پیوند سلول های بنیادی خون ساز در بیماران مبتلا به کم خونی داسی

محققین دانشگاه ماکسیمیلیان لودویگ در آلمان، یک رژیم درمانی ترکیبی را برای بیماران جوان مبتلا به کم خونی داسی شکل(SCD) ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از bioinsight، در استفاده از پیوند سلول های بنیادی خون ساز نیمه مشابه، همواره مشکلاتی وجود داشته است و محققین نشان داده اند که استفاده از سیکلوفسفامید بعد از پیوند(ptCy) در ترکیب با پیوند سلول های بنیادی خون ساز می تواند در کاهش سمیت مربوط به این پیوندها کمک کننده باشد اما عوارضی مانند رد پیوند هنوز پابرجاست.

اما در مطالعه ای جدید در دانشگاه لودویگ آلمان، محققین از ترکیب ptCy با یک محیط شرطی کاهش دهنده سمیت که شامل سروتراپی است برای حذف فعالیت سیستم ایمنی میزبان استفاده کرده اند. تصور می شود که این امر اجازه پیوند بهتر سلول ها را می دهد و می تواند میزان وقوع GVHD را نیز کاهش دهد.

در این مطالعه آن ها بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل که اهدا کننده مطابق و مناسبی برای دریافت سلول های بنیادی خون ساز نداشتند را تیمار کردند. این بیماران ابتدا مغز استخوان دستکاری نشده مشتق از اهدا کننده نیمه مطابق از نظر HLA، را دریافت کرده و در ادامه تحت تیمار با رژیمی شامل alemtuzumab، fludarabine، treosulfan، thiotepa و ptCy قرار گرفتند. بعد از یک دوره پیگیری 11، 14 و 30 ماه، سه بیمار نیاز به سرکوب ایمنی نداشتند و علایمی از کم خونی را نیز نشان نداند. در این میان تنها یک بیماران GVHD درجه یک خفیفی را نشان دادند و هیچ کدام GVHD مزمنی را نشان ندادند.

محققین براین باورند که این مطالعه نشان می دهد که شرایط گسترده سرکوب ایمنی ممکن است راهی برای افزایش و گستراندن تعداد اهداکننده برای بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه