تاریخ انتشار: شنبه 06 خرداد 1391
سنجش قند با تغییر رنگ لنزهای تماسی برای کمک به بیماران دیابتی

  سنجش قند با تغییر رنگ لنزهای تماسی برای کمک به بیماران دیابتی

برای میلیون ها نفر از مردم آمریکا که مبتلا به دیابت هستند، روش ناخوشایند و اغلب دردناک تست قند خون، بخشی از زندگی آنها است. اما طراحی محصولی نوآورانه توسط دانشمندان دانشگاه Akron ممکن است نیاز به سوزن، کشیدن خون، و یا دیگر روش های تهاجمی را از بین ببرد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ این پژوهشگران یک لنز تماسی را ابداع کردند که قند خون موجود در اشک، را تشخیص می دهد. اگر قند خون متابولیزه نشود و غلظت قند در بدن بالا رود، این لنز تماسی مشکل را تشخیص داده و رنگش تغییرمی کند.
دکتر  "جان هو" ، استاد شیمی در دانشگاه Akron توضیح می دهد: این  درست مانند کاغذ PH در آزمایشگاه شیمی مدرسه شما کار می کند، تغییر رنگ کاغذ PH بسته به اسیدی بودن یا غلظت پروتون مایع اعمال می شود. آنچه که در لنز طراحی شده ما اتفاق می افتد نیزشبیه آن است، مولکول قند مثل پروتون در تست PH عمل کرده وموجب تغییررنگ لنز می شود.
فردی که لنزرا استفاده می کند متوجه تغییر رنگ آن نخواهد شد مگراینکه درآینه نگاه کند. بنابراین دانشمندان در حال طراحی یک نرم افزارتلفنی هوشمند هستند که بتواند ازچشم عکس بگیرد و غلظت قند را در لنز محاسبه کند. دکتر "هو" می گوید: این دستگاه می تواند برای شناسایی تغییرات نامحسوس در سطح قند خون و مدیریت دیابت مورد استفاده قرارگیرد. همچنین با شناسایی بیماران درشرایط پیش ازدیابت، اجازه تشخیص زود هنگام این بیماری را دهد که برای جلوگیری از پیشرفت دیابت بسیار مهم است. غلظت گلوکزاشک می تواند به طور متناوب یا مداوم با همان کارایی سنجش قند خون با استفاده از خون گرفته شده ازانگشت، برای نظارت بر بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد .سهولت استفاده ازلنزهای تماسی می تواند سازگاری بیمار را به تست قند خون افزایش  داده، و ناراحتی، سختی و حتی هزینه آن را کاهش دهد. علاوه بر این، قند خون در طول یک روزعادی سریع تغییرمی کند ، بنابراین دستگاهی که بتواند چندین باردرطول روز قند بیماران دیابتی را بسنجد، یک ابزار بسیار قدرتمند در مبارزه با چنین بیماری مخربی است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه