تاریخ انتشار: یکشنبه 03 فروردین 1393
طرح تزریق سلول های بنیادی به بیماران دیستروفی عضلانی آغاز می شود
متخصص مغز و اعصاب

  طرح تزریق سلول های بنیادی به بیماران دیستروفی عضلانی آغاز می شود

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات از آغاز طرح تزریق سلول های بنیادی به بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی خبر داد و افزود: این طرح از اوایل سال 93 و با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی آغاز خواهد شد.
امتیاز: Article Rating
دکتر مهدی وحید دستجردی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات  و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با "بنیان" با تاکید بر اینکه این طرح با همکاری پژوهشگاه رویان  و با همکاری  دکتر اقدمی رئیس مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان و دکتر عرب مسؤول گروه سلول‌درمانی بیماری‌های مغز و اعصاب پژوهشگاه «رویان» و سایر همکاران انجام می شود گفت: این طرح در ابتدا با توجه به شرایط خاص بیماران مبتلا به دیستروفی "فاسيو اسكاپولو هومورال "(FSHD) روی این گروه انجام شود.
وی در مورد علت انجام این طرح روی بیماران مبتلا به دیستروفی فاسيو اسكاپولو هومورال توضیح داد: این بیماران هم دارای عضلات سالم و قوی و هم دارای عضلات بیمار هستند، به این صورت که عضلات صورت و عضلات بازوی این افراد بسیار  ضعیف و در عین حال عضلات سایر اعضا، مانند عضلات ساعد آن ها بسیار قوی و حتی قوی تر از افراد معمولی است.
دکتر وحید دستجردی ادامه داد: این مشخصه در شروع فعالیت، کمک بسیار بزرگی می کند .زیرا قادر هستیم از عضلات سالم و قوی شخص بیمار عضله و سلول های بنیادی را گرفته و به عضلات ضعیف خودش تزریق کنیم.
دریافت سلول های بنیادی از خود فرد بیمار 
این نورولوژیست با تاکید بر اینکه تزریق سلول از خود فرد بیمار به خودش، بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد گفت: زیرا در این شرایط لزومی ندارد به بیماران مبتلا به نقص ایمنی ، دارو برای تضعیف سیستم ایمنی هم داده شود تا سلول پیوندی پس زده نشود. سرکوب سیستم ایمنی در گذشته  برای بیمارانی انجام می شد که مجبور بودیم سلول ها را از فرد دیگری گرفته و به بدن شخص بیمار تزریق کنیم. در این حالت برای جلوگیری از رد پیوند، مجبور به سرکوب سیستم ایمنی بودیم.
دکتر دستجردی ادامه داد: اما در طرح جدید از خود فرد بیمار سلول های مزانشیم گرفته می شود و با همکاری پژوهشگاه رویان تبدیل به میوبلاست شده و به عضلات ضعیف خود فرد تزریق می شود.بعد از تزریق به عضلات ضعیف، مانند عضله بازو، این عضله قوی شده و مانند عضله بازوی افراد نرمال عمل می کند.
تزریق هدفمند در بیماران دیستروفی
وی افزود: لازم نیست تزریق سیستمیک انجام شود و خطرات احتمالی که در تزریق سیستمیک وجود دارد، در این بیماران وجود نخواهد داشت، زیرا سلول ها مستقیما در داخل عضله بیمار و ارگان هدف تزریق می شوند.
دکتر دستجردی در ادامه با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به دیستروفی های عضلانی ضعیف هستند افزود: در برخی از این بیماران مشکلات تنفسی وجود دارد و حتی در اواخر سیر بیماری توان تنفس را از دست می دهند.اما این طرح روی بیمارانی انجام خواهد شد که از سایر جهات مانند قلب و تنفس سالم و فقط به خاطر ضعیف بودن بازو و عضلات ناتوان هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بعد از مشاهده نتیجه، این طرح می تواند راه گشای بزرگی برای دیستروفی هایی باشد که همه عضلات شخص را درگیر کرده است.در انواع دیگر دیستروفی تزریق سیستمیک است، به صورتی که سلول به همه عضلات تزریق شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر این سلول تبدیل به عضله شوند ، فعالیت عضله فرد بیمار مانند فرد نرمال می شود بیان کرد: تا کنون این فعالیت به این شکل انجام نشده است. اگر این طرح با موفقیت همراه باشد، راه جدیدی نه تنها برای این نوع بیماران بلکه برای سایر بیماران که مشکلات عضلانی دارند باز خواهد شد.
دکتر دستجردی افزود: با توجه به اینکه در برخی از انواع دیستروفی عضلانی ضعف شدیدی ایجاد می شود و فرد در سنین نوجوانی به علت ضعف تنفسی ، مشکلات تنفسی و عفونت تنفسی فوت می کند.این طرح راه گشا برای بیماران در همه انواع دیستروفی های عضلانی است.البته انجام آزمایشات حیوانی در مورد سایر دیستروفی ها لازم است.
درمان بیماران دوشنی با سلول بنیادی
این محقق سلول های بنیادی در مورد بیماری دوشن نیز گفت: آزمایشاتی روی خرگوش ها با همکاری پژوهشگاه رویان انجام شده تا موفقیت درمان این بیماران با سلول های بنیادی ارزیابی شود. اگر نتایج موفقیت آمیز باشد این طرح نیز وارد فاز کارآزمای بالینی می شود.
ثبت نام از بیماران در پژوهشگاه رویان 
وی در پایان تاکید کرد: برای درمان بیماران مبتلا به فاسيو اسكاپولو هومورال  (FSHD)تعدادی از  بیماران مشخص شده اند اما باز هم باید تعداد دیگری بیمار ثبت نام شوند تا کار به صورت تحقیقاتی آغاز شود. چنانچه خانواده ها دارای بیماران فاسيو اسكاپولو هومورال  هستند باید منتظر باشند تا از از طریق سایت پژوهشگاه رویان برای ثبت نام از بیماران اعلام شود. از طریق سایت پژوهشگاه تعداد بیماران و اینکه چه کسانی و با چه مشخصاتی باید مراجعه کنند اعلام خواهد شد.
 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 17 آذر,1402

علی

سلام برای درمان بیماری شارکو میتونیم رویان یا مرکز دیگه ای اقدام کنیم

دوشنبه, 06 آذر,1402

سید امیرحسین برهمند

سلام من از ۳۰ سالگی بیماری دیستروفی عضلانیم شروع شد و الان ۴۵ سالم هست تو این مدت ۱۵ سال عضلاتش شروع کرد به تحلیل رفتن و الان روی تعادل مشگل دارم البته دوبار هم پای سمت راستم شکسته و مشگل بالارفتن از پله رو هم دارم ضعف روی فیله کمر برای بلند شدن و پاها بیشتر دیده میشه برای سلول درمانی مطالبی که توسایت زده بودین و مطالعه کردم ممنون میشم اگر درمانی هست پاسخگو باشین

ﺳﻪشنبه, 07 آذر,1402

پزشک مشاور

سید امیرحسین برهمند@:
با سلام
طرح سلول درمانی که درحال حاضر در جریان است تنها برای کودکان نه تا سیزده سالی است که هنوز عضلات آنها تحیلی نرفته است. برای افراد با سنین بالاتر بهتر است تا ایجاد رویکرد درمانی جدید، از درمان های روتین استفاده کنند.

شنبه, 21 آبان,1401

سودا

سلام خسته نباشین
آیا سلول درمانی که در شهر مشهد توسط دکتر برومند انجام میشه برای بیمار مبتلا به دیستروفی عضلانی بکر نتیجه بخش است؟

دوشنبه, 23 آبان,1401

پزشک مشاور

سودا@
با سلام
در هیچ کجای دنیا برای بیمارهای دچار نقص ژنتیکی، سلول درمانی به منزله درمان قطعی نیست و تنها از طریق کنترل بیماری ازطریق تعدیل سیستم ایمنی و ممانعت ازپیشرفت بیماری به بیمار کمک میکند،باید بدانید که تغذیه مناسب و تمرینات ورزشی جهت جلوگیری از تحلیل رفتن عصب حسی حرکتی عضلات نیزدراین زمینه بسیارموثراست.

دوشنبه, 05 اردیبهشت,1401

محمد شبیری

سلام وقتتون بخیر
من پسر ۲۵ ساله هستم
چند ساله درگیر بیماری fshd شدم روی شونه ها بازوها و صورتم اثر گذاشته
میخواستم بدونم این بیماری امروز در چه مرحله ای از درمان هستش؟
راهی پیدا شده؟

دوشنبه, 05 اردیبهشت,1401

پزشک مشاور

شبیری@:
با سلام
طرج قبلی متوقف شده است و
از شروع طرح جدید هم خبری نیست،سعی میکنیم اگر خبری تازه به دستمان رسید از طریق همین سایت اعلام کنیم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه