تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 خرداد 1391
مصرف فروکتوز عاملی برای دیابت و چاقی

  مصرف فروکتوز عاملی برای دیابت و چاقی

فروکتوز قندی است که از طریق مصرف عسل ، میوه و افزودن شکر و شیرین کننده ها به رژیم غذاییدریافت می گردد. اما امروزه از طریق مصرف بی رویه شکر و شربت شیره ذرت مقدار اضافه ای از فروکتوز دریافت می شود، این در حالیست که مصرف بیش از حد فروکتوز عوارضی را به دنبال دارد. خوشبختانه سطح آگاهی در مورد مضرات فروکتوز روز به روز بیشتر می شود.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا؛ فروکتوز قندی است که از طریق مصرف عسل ، میوه و افزودن شکر و شیرین کننده ها به رژیم غذاییدریافت می گردد. اما امروزه از طریق مصرف بی رویه شکر و شربت شیره ذرت مقدار اضافه ای از فروکتوز دریافت می شود، این در حالیست که مصرف بیش از حد فروکتوز عوارضی را به دنبال دارد. خوشبختانه سطح آگاهی در مورد مضرات فروکتوز روز به روز بیشتر می شود.50% از ترکیبات شکر یا ساکارز از فروکتوز و 50% از آن از گلوکز می باشد، و شربت ذرت که یک نوع شیرین کننده مواد غذایی است نیز غنی از فروکتوز و گلوکز آزاد به نسبت55 به 45 است و از سی سال قبل که شربت ذرت غنی از فروکتوز به بازار آمد نرخ چاقی روند رو به رشدی را پیموده است . مطالعات بسیاری حاکی از این امر هستند که دریافت بیش از حد فروکتوز برای سلامت مضر است.یک مطالعه جدید نیز در همین زمینه در ژورنال JASNدر سال 2010 به چاپ رسید. این مطالعه مروری را بر مطالعات بالینی و تجربی اخیر داشت و بررسی نمود که مصرف فرکتوز و شیرین کننده های حاوی فروکتوز تا چه حد در افزایش فشار خون و دیابت و چاقی و نارسایی مزمن کلیوی تاثیر نامطلوب دارد و آمار چشم گیری از مضرات فروکتوز را ارائه نمود. شواهد نشانگر ارتباط مستقیم افزایش مصرف فروکتوز و افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک می باشند و همچنین در این بررسی شواهد حاکی از آنند که دریافت بیش از حد فروکتوز ممکن است در پرفشاری خون و بیماری های کلیوی نیز نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد شکر و ترکیبات حاوی فروکتوز بالا (مثل شربت ذرت) آثار نامطلوبی بر سلامت سیستم قلبی-عروقی و کلیه ها دارد. از طرفی پزشکان ممکن است وقتی که برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی یک رژیم کم پروتئین را تجویز می نمایند از این امر مهم غفلت نمایند، در حالیکه باید محدودیت مصرف فروکتوز را علاوه بر رعایت رژیم کم پروتئین به این بیماران توصیه نمود.

نکته عملی: مصرف برخی نوشیدنی ها و خوراکی های رایج می تواند منجر به دریافت مقادیر بیش از حد فروکتوز شود. این در حالی است که فروکتوز عوارض نامطلوبی را برای سلامت به همراه دارد. بنابراین اجتناب و دقت در جهت محدود نمودن فروکتوز مصرفی بسیار حائز اهمیت می باشد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه