تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آذر 1390
موفقيت دانشمندان ژاپني در توليد پلاكت خون از سلولهاي بنيادي

  موفقيت دانشمندان ژاپني در توليد پلاكت خون از سلولهاي بنيادي

دانشمندان ژاپني موفق به توليد سلولهاي پلاكت خون از طريق تغيير برنامه سلولهاي بنيادي به دست آمده از سلولهاي بالغ شده‌اند كه ارائه كننده پتانسيلي براي يک منبع تجديدپذير از اجزاي شکننده خون است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، محققان مركز تحقيقات و برنامه سلولهاي بنيادي القا شده شبه‌جنيني دانشگاه كيوتو در ژاپن به ارائه داده‌ها و توانايي خود براي توليد اين سلولها در نشست انجمن خون‌شناسي آمريكا پرداخته و طول حيات مشابه آنها را با پلاكت‌هاي عادي بدن انسان تاييد كردند.

دكتر فوجي اتو، استاد مركز كيوتو و مؤلف ارشد اين پژوهش، گام بعدي اين تحقيقات را انجام آزمايش براي تعيين كاركرد اين پلاكتها در بدن انسان دانست.

سلولهاي بنيادي القا شده شبه‌جنيني با تغيير برنامه سلولهاي معمولي پوست يا خون انسان به حالت اوليه آنها كه قابليت تبديل به گونه‌هاي متفاوتي از سلولها را دارند، به وجود مي‌آيند.

اين سلولها براي اولين بار در سال 2006 كشف شده و يك راه‌حل عالي براي بحثهاي اخلاقي در مورد كاربرد سلولهاي بنيادي جنيني محسوب مي‌شد؛ اما ثابت شده كه فرآيند توليد سلولهاي جهش‌نيافته بسيار چالش‌برانگيز است.

از محدوديتهاي استفاده از اين سلولهاي بنيادي براي توليد پلاكت مي‌توان به قابليت شناسايي شيوه‌اي به منظور ساخت تعداد زيادي از پلاكتهاي كاربردي با كيفيت بالا اشاره كرد.

اين محققان، پلاكتهاي بدست آمده در آزمايشات خود را بر روي موشهايي با ضعف سيستم ايمني امتحان كرده و متوجه شدند كه طول عمر آنها با طول عمر پلاكت‌هاي درون خون انسان يكي است.

پلاكت‌ها در زمان خونريزي به هم چسبيده و رگ خون محل آسيب ديده را بند مي‌آورند كه منجر به التيام زخم مي‌شود. پلاكت‌هاي مورد استفاده براي انتقال خون از خونهاي اهدايي گرفته شده، اما از عمر مفيد كوتاهي برخوردارند؛ چرا كه بايد در دماي اتاق ذخيره شده و قابل انجماد نيستند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه