تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 فروردین 1399
نقش سلول های مجاور سلول های بنیادی سرطانی در سرطان کلورکتال

  نقش سلول های مجاور سلول های بنیادی سرطانی در سرطان کلورکتال

سرطان کلورکتال، تنها در آمریکا سالیانه بیش از 50 هزار نفر را به کام مرگ می فرستد و به همین دلیل محققین سال هاست در تلاش برای کشف مکانیسم دقیق شروع این سرطان در روده هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین سرطان گروهی بسیار محکم بهم چسبیده از سلول های بنیادی را در روده شناسایی کرده اند که به عقیده آن ها نقش مهمی در تکوین سرطان کولون دارند اما تاکنون این امر که چگونه جهش های ژنتیکی درون این سلول های بنیادی می تواند منجر به بروز تومور در مجرای گواشی شود مشخص نبوده است.

در مطالعه ای جدید محققین در دانشگاه Yale دریافته اند که سلول هایی که دقیقا در مجاورت این سلول های بنیادی قرار دارند، دارای مولکولی هستند که موجب شروع سرطان در کلون می شود. آن ها در این مطالعه نشان داده اند که سلول های بنیادی بسیار متراکم درون روده، بوسیله فیبروبلاست ها احاطه شده اند که جمعیتی نادر از آن آنزیم های Cox-2 را بیان می کنند که ارتباط با سلول های بنیادی روده ای را هدایت می کند. زمانی که سیگنال های صادره از این فیبروبلاست ها به سلول های بنیادی روده ای در مدل موشی سرطان کلورکتال مسدود شد، تومورها تا 50 درصد کاهش یافتند. نکته جالب این است که محققین می گویند چنین فرایندی بوسیله آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب نیز اتفاق می افتد و آن ها با بلوک کردن این سیگنال ها اثر محافظتی را در برابر سرطان کلورکتال اعمال می کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که بلوک کردن این ارتباط سلولی مشابه در فیبروبلاست ها و سلول های بنیادی انسانی کشت داده شده نیز اثر مشابهی دارد.

تولید داروهای جدیدی که بتوانند این ارتباط را بلوک کنند و عوارض جانبی خطرناکی نداشته باشند می تواند گزینه درمانی امیدوار کننده ای برای سرطان کلورکتال باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه