تاریخ انتشار: شنبه 24 آبان 1399
هنرمندی ذاتی یک بیماری: منظره ای زمستانی از چشم!

  هنرمندی ذاتی یک بیماری: منظره ای زمستانی از چشم!

لوکمیا و لنفوما بدخیمی های تهدید کننده زندگی هستند که سلول های سفید خون و سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهند؛ خوشبختانه، پرتودرمانی و شیمی درمانی در ترکیب با سلول های بنیادی می تواند بقای بیماران را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، پژوهشگران ژاپنی نشان داده اند که بیماران مبتلا به بیماری های مذکور و درمان شده با شیمی درمانی، پرتو درمانی و سلول های بنیادی دچار عارضه چشمی نادر و پیچیده ای موسوم به آنژیت شاخه یخ زده(frosted branch angiitis) می شوند.

یک زن 50 ساله ژاپنی مبتلا به لوکمیا-لنفومای حاد و هم چنین ویروس لنفوتروپیک سلول های T نوع یک(HTLV-1) مورد پرتو درمانی کل بدن گردید، داروهای ضد سرطانی را دریافت کرد و در نهایت مورد پیوند سلول های بنیادی انسانی آلوژن یا اهدایی قرار گرفت. استفاده از این سلول درمانی موجب شد که محققین بتوانند دوز بالاتری از شیمی -پرتو درمانی را به بیماران دهند و در ادامه مغز استخوان آسیب دیده وی را احیا کنند. این بیمار بهبود یافت و تا چندین سال هیچ گونه علایمی را نشان نداد.

چهار سال بعد از پیوند سلول های بنیادی وی دچار مشکلات بینایی شد و ارزیابی ها با Slit-lamp biomicroscope نشان دهنده نفوذ سلول ها به بخش های چشم بود. در امتداد رگ های خونی شبکیه، غلاف شفافی شبیه شاخه های یخ زده درختان در زمستان دیده شد که محققین آن را به عنوان آنژیت شاخه ای یخ زده تشخیص داده اند که نوعی نادر از واسکولیت شبکیه محسوب می شود. بررسی های بیشتر محققین آن ها را به این باور رسانده است که این عارضه می تواند ناشی از فعال شدن سیستم ایمنی بعد از پیوند سلول های بنیادی باشد و به نوعی یک بیماری اتوایمن محسوب می شود.

درمان این بیمار با کورتیکواستروئیدها منجر به سرکوب التهاب شد و شش ماه بعد این آسیب پسروی کرد ولی مصرف استروئیدها تا یک سال ادامه داشت. یک ماه بعد از قطع کردن استروئیدها، فرد مبتلا به حساسیت های پوستی و خشکی چشم شد که موجب شد محققین به این نتیجه برسند که آنژیت شاخه ای یخ زده نوعی التهاب سیستمیک مزمن است و آن را می توان نشانه التهاب در سایر بخش های بدن نیز در نظر گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه