تاریخ انتشار: شنبه 31 خرداد 1399
چه عواملی موجب حفاظت سلامت روده می شوند؟

  چه عواملی موجب حفاظت سلامت روده می شوند؟

محققین در انستیتو فرانسیس کریم دو ژن را شناسایی کرده اند که تمایز سلول های بنیادی در روده کوچک را تنظیم می کنند و دیدگاه ارزشمندی را در مورد نحوه تکوین بدن و حفظ سلامت روده ارائه می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول ها در پوشش روده کوچک هر پنج روز یک بار جایگزین می شوند و این سریع ترین نرخ جایگزین شدن سلول در سراسر بدن است. این فرایند سریع بدلیل فرسایش دائمی روده بدلیل عبور غذا و جذب مواد غذایی است. این فرایند که برای عملکرد سالم روده کوچک مهم است بوسیله سلول های بنیادی موجود در کریپت ها یا غارهای روده ای حمایت می شود.

در این مطالعه محققین دریافته اند که دو ژن MTG8 و MTG16 به میزان زیادی در سلول های موجود در ناحیه سلول های بنیادی بیان می شوند. این ژن ها سیگنال هایی که سلول ها را در حالت چند توان و نابالغ حفظ می کنند را خاموش می کنند و منجر به شروع تمایز می شوند. آنالیز بافت روده ای و یا ارگانوئیدهای روده ای رشد یافته از سلول های موشی فاقد این ژن ها نشان داد که در آن ها تعداد سلول های بنیادی بیشتری وجود دارد که نشان دهنده اختلال در فرایند تمایز بود.

هم چنین این مطالعه نشان داد زمانی که سلول های بنیادی هنوز در کریپت ها قرار دارند، این ژن ها بوسیله پیام رسانی Notch سرکوب می شوند و همین امر تضمین می کند که این سلول های بنیادی خیلی زود تمایز پیدا نکنند. از جمله پیام رسانی های سلولی دیگری که در حفظ بنیادینگی این سلول ها دخیل هستند، پیام رسانی Wnt است.

شناسایی این مسیرها و مکانیسم های حفظ سلول های بنیادی در روده می تواند به ایجاد راهکارهای درمانی جدید برای بسیاری از بیماری های روده ای موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه