تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مهر 1393
شناسایی نشانه های پیری در مغز

  شناسایی نشانه های پیری در مغز

این که چگونه مغز رو به پیری و زوال می رود سوالی بزرگ و همیشگی است، این امر تا حد زیادی به این دلیل است که این اندام درتماس مستقیم با سایر اندام های بدن از جمله خون و سیستم ایمنی قرار ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه اخیر، محققین انستیتو وایزمن شواهدی را از یک نشانه منحصربفرد یافته اند که ممکن است "حلقه مفقوده" بین زوال شناختی و پیری باشد. محققین براین باورند که این کشف ممکن است  در آینده منجر به ایجاد درمان هایی شود که می تواند زوال شناختی در سالخوردگان را آهسته یا معکوس کند.

تا یک دهه قبل، یک دگم علمی وجود داشت مبنی بر این که سد مغزی- خونی مانع از حمله سلول های ایمنی منتقله از خون و تخریب بافت مغزی می شود. اما طی مطالعات متعدد محققین در این انستیتو نشان داده اند که در واقع سلول های ایمنی نقش مهمی را در ترمیم بافت مغزی بعد از آسیب و حفظ عملکرد طبیعی مغز ایفا می کنند. آن ها دریافته اند که این برهمکنش مغز-سیستم ایمنی در واقع در امتداد سدی اتفاق می افتد که سطح مواجه منحصربفردی را در قلمرو مغزی ایجاد می کند. این سطح مواجه که شبکه کوروئید است در هر چهار بطن مغزی وجود دارد و خون را از مایع مغزی نخاعی جدا می کند. این شبکه کوروئید به عنوان یک کنترل از راه دور برای اثر سیستم ایمنی روی مغز عمل می کند. سیگنال های خطر بیوشیمیایی از مغز آزاد می شوند و از طریق این شبکه حس می شوند؛ در عوض سلول های ایمنی منتقله از خون با ارتباط برقرار کردن با شبکه کوروئید همکاری خود را انجام می دهند. این ارتباط برای حفظ توانایی های شناختی و افزایش تولید سلول های مغزی جدید مهم هستند. این یافته های به دست آمده به وسیله این محققین پیشنهاد می کند که زوال شناختی طی گذشت سالیان ممکن است به دلیل "سن تقویمی" فرد نباشد بلکه به دلیل "سن ایمونولوژیک" وی باشد. این بدین معنی است که تغییرات در عملکرد ایمنی طی گذشت زمان می تواند منجر به تغییراتی در عملکرد مغزی شود که لزوما همگام با افزایش سن نیست.

برای تست کردن این تئوری آن آن ها از تکنولوژی توالی یابی نسل جدید برای نشان دادن تغییرات در بیان 11 ژن جدید در اندام هاییی از جمله شبکه کوروئید در موش های جوان و پیر کردند تا مسیرهای دخیل در فرایند پیری را شناسایی و مقایسه کنند. آن ها علایمی از پیری را مشاهده کردند که تنها در شبکه کوروئید دیده شد و در سایر اندام ها این گونه نبود. آن ها دریافتند که یکی از مهمترین عناصر این علایم پروتئین اینترفرون بتا است که بدن آن را به طور طبیعی برای مبارزه با عفونت های ویروسی تولید می کند اما دارای اثری منفی روی مغز است. زمانی که محققین آنتی بادی را برای بلوک کردن فعالیت اینترفرون بتا به درون مایع مغزی نخاعی موش های پیر تزریق کردند، توانایی های شناختی آن ها احیا شد و آن ها توانستند سلول های مغزی جدیدی را ایجاد کنند. محققین توانسته اند این نشانه بارز پیری را در مغز انسان نیز شناسایی کنند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه