تاریخ انتشار: شنبه 15 آذر 1393
اسید سیالیک سلول های انسانی را از حمله سیستم ایمنی محافظت می کند

  اسید سیالیک سلول های انسانی را از حمله سیستم ایمنی محافظت می کند

برای مقابله با عفونت، سیستم ایمنی باید دوست را از دشمن(سلول های بدن را از باکتری ها و ...) جدا کند. برای ایجاد این تمایز، سیستم ایمنی از الگوهای مولکولی ویژه ای استفاده می کند که روی هر سلول وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، یکی از این الگوهای مولکولی به وسیله محققین امریکایی در کلرادو شناسایی شده است. با استفاده از تکنیک های ساختاری، محققین تعیین کننده های کلیدی یک فرایند تشخیصی به نام اسید سیالیک را شناسایی کرده اند که یک گلیکان است که روی سلول های انسانی بیان می شود.

سلول های انسانی به وسیله ترکیب گلیکانی پوشیده می شوند. مهمترین بخش این گلیکان، اسید سیالیک است. از سال 1970 محققین می دانند که اسید سیالیک برای تنظیم سیستم کمپلمان که بخشی از سیستم ایمنی ذاتی است  مهم است. سیستم کمپلمان از شماری از پروتئین های موجود در خون ساخته شده است که موجب راه اندازی آبشاری می شوند که مهاجمین را تخریب می کند. تاکنون مشخص نشده بود که اسید سیالیک چگونه این سیستم کمپلمان را ممانعت می کند و مانع از  تهاجم این سیستم به سلول های خود فرد می شود. این محققین ترکیبی را شناسایی و کریستاله کرده اند که موجب ایجاد نقاط تماس بین سلول های انسانی سالم و سیستم کمپلمان می شود. با استفاده از اسپکتروسکوپی NMR و آنالیز ساختاری X-ray، آن ها موفق شدند که ساختار مولکولی ترکیب را شناسایی کنند. این شامل یک گلیکان دربرگیرنده اسید سیالیک و دو دومین تنظیم کننده سیستم کمپلمان است  که به آن ها فاکتور H می گویند. در سلول های یالم شناسایی اسید سیالیک به وسیله فاکتورH آبشار کمپلمان را متوقف می کند و بنابراین سلول های با این ساختارهای قندی دست نخورده باقی می مانند و آسیب نمی بینند. محققین حدس می زنند که در یک بیماری کلیوی خطرناک و نادر(aHUS)، این مکانیسم شناسایی مختل می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه