تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اسفند 1393
راهی برای رشد سلول های شبه کبدی به منظور تست پتانسیل داروهای مالاریا

  راهی برای رشد سلول های شبه کبدی به منظور تست پتانسیل داروهای مالاریا

در سال 2008 سازمان سلامت جهانی(WHO) اعلام یک تلاش جهانی برای ریشه کن کردن مالاریا کرد که سالانه بیش از 800000 نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می فرستد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، بخشی از این هدف، طراحی داروهای جدیدی بود که بتوانند انگل مالاریا را در مرحله ای که کبد انسان را آلوده می کند هدف قرار دهند، این امر از این جهت مهم است که برخی از سوش های مالاریا در کبد برای چندین سال به حالت خفته باقی می مانند.در این مطالعه محققین در MIT راهی را برای ایجاد سلول های شبه کبدی از سلول های بنیادی پرتوان القا شده(iPSCs) کشف کرده اند. این سلول های می توانند به چندین سوش از انگل های مالاریا آلوده شده و برای داروهای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند. احتیاج به  داروهای جدید امری حیاتی است زیرا برخی از اشکال انگل مالاریا به درمان های موجود مقاومت نشان می دهند. از طرف دیگر این سلول های گفته شده به محققین اجازه می دهند که داروها را روی سلول هایی از افرادی با سابقه و زمینه ژنتیکی مختلف تست کنند؛ زیرا این افراد به عفونت های مالاریایی و درمان به طرق مختلف پاسخ می دهند.

محققین در زمینه مالاریا تاکنون راه منطقی را برای تست داروهای جدید روی بافت کبدی پیدا نکرده اند و سیستم موجود تاکنون شامل سلول های کبدی سرطانی و یا موش های آلوده به ورژن خاص جوندگان انگل مالاریا بوده است که الگوی مناسبی را از شرایط طبیعی و انسانی ارائه نمی دهند.

در سال 2013 این محققین توانستند آلودگی مالاریایی را روی سلول های هپاتوسیتی بالغ تست کنند اما باز هم محدودیت هایی وجود داشت زیرا این سلول های منبع فراوانی ندارند و در شرایط آزمایشگاهی نیز نمی توانند مدت زمان زیادی به صورت عملکردی باقی بمانند. سپس این محققین به استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القاشده متمایل شدند. سپس برای تولید سلول های کبدی، محققین مجموعه ای از فاکتورهای رشد از جمله HGF را  به این سلول ها اضافه کردند و سلول  های شبه هبپاتوسیتی ایجاد کردند. در این مطالعه محققین دریافتند که این سلول ها را می توان به چندین سوش از مالاریا آلوده کرد اما آن ها به عنوان سلول کبدی بالغ پاسخ دهی یکسانی به داروها ندارند. از آن مهمتر این که آن ها به داروی پریماکوئین که دارویی شناخته شده در درمان مالاریا است حساس نیستند و داروهای جدیدی که ساخته می شوند نیز بیشتر بر مبنای ساختار این دارو هستند. برای این که این سلول ها بالغ تر شوند و بتوانند آنزیم های متابولیکی را سنتز کنند محققین از ترکیبی به نام maturin استفاده کردند که سلول ها را تحریک می کند تا آنزیم ها را تحریک کنند و در این حالت آن ها به پریماکوئین حساس می شوند. در این مطالعه محققی دریافتند که  سلول های شبه کبدی می توانند به مالاریا آلوده شوند در حالی که آن ها هنوزدر مراحل جنینی تکوین قرار دارند و آن ها را تحت عنوان هیپاتوبلاست می شناسیم که پیش ساز هپاتوسیت ها هستند. در مطالعه محققین قصد دارند ببینند که کدام ژن ها در زمان آلوده شدن روشن یا خاموش می شوند تا بتوانند داروی مناسبی را در این زمینه طراحی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه