تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مرداد 1394
حدود 80 درصد کودکان مبتلا به سرطان خون لنفاوی حاد درمان می شوند

  حدود 80 درصد کودکان مبتلا به سرطان خون لنفاوی حاد درمان می شوند

دبیر اجرایی نهمین همایش انجمن خون و سرطان کودکان گفت: سرطان خون لنفاوی حاد حدود 75 درصد سرطان خون کودکان را شامل می شود اما با پیشرفت های حاصل شده در حوزه علوم پزشکی، حدود 70 تا 80 درصد این بیماران درمان می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از انجمن خون و سرطان کودکان ایران، دکتر محمدعلی احسانی اظهار کرد: 2 نوع سرطان خون لنفاوی حاد و غیرلنفاوی در کودکان شایع تر است و در این میان سرطان خون لنفاوی در پسران شیوع بیشتری دارد. 
وی اظهار کرد: سرطان خون غیرلنفاوی حدود 20 درصد از سرطان خون کودکان را شامل می شود و درصد بهبودی و درمان مبتلایان به آن، حدود 40 تا 50 درصد است.
احسانی با بیان اینکه سرطان خون در کودکان به دلایل مختلفی به وجود می آید، گفت: افزایش سلول های سرطانی در مغز استخوان، سرطان خون را به وجود می آورد؛ با افزایش تعداد این سلول ها، از ایجاد سلول های طبیعی که مغز استخوان را می سازند، جلوگیری می شود و سلول های سرطانی جایگزین آنها می شوند.
وی افزود: هرچه سلول های سرطانی در خون و مغز استخوان افزایش یابند، فضای کمتری برای گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت های سالم باقی می ماند و همین روند سبب عفونت و کم خونی می شود و فرد را دچار خونریزی می کند.
دبیر اجرایی کنگره سرطان خون کودکان در مورد تاثیر سرطان خون بر روی اجزای خون گفت: با بروز این بیماری گلبول های سفید که وظیفه مبارزه با عفونت و بیماری را برعهده دارند، کاهش می یابند، ایمنی بدن بیمار تضعیف می شود و بیمار با تب طولانی مدت به پزشک مراجعه می کند. 
احسانی ادامه داد: گلبول های قرمز وظیفه رساندن اکسیژن و مواد دیگر را به تمام بافت های بدن برعهده دارند و در صورتی که این گلبول ها ساخته نشوند، ممکن است بیماران با رنگ پریدگی به پزشک مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه پلاکت های خونی با ایجاد لخته در خون از خونریزی جلوگیری می کنند، گفت: زمانی که در اثر سرطان، پلاکت ها تشکیل نشوند، بیمار با اختلالات خونریزی دهنده و خونریزی از بینی، دهان یا کبودی پوست مواجه می شود.
دبیر اجرایی نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان خاطر نشان کرد: سرطان خون ممکن است بخش های دیگر بدن را نیز درگیر کند و بیمار با علایم متفاوتی مانند اختلالات عصبی به پزشک مراجعه کند. 
احسانی در مورد نقش وراثت در ابتلا به سرطان خون در کودکان اظهار کرد: علت اصلی این بیماری هنوز به طور دقیق شناخته نشده است؛ به طور کلی وراثت در بروز این بیماری بی تاثیر نیست اما تحقیقات نشان داده است که تاثیر مستقیم و زیادی در این زمینه ندارد. 
وی افزود: در صورتی که در خانواده ای کودکی سرطان خون داشته باشد، امکان ابتلای افراد این خانواده 10 برابر افراد دیگر جامعه است. 
احسانی با بیان اینکه عوامل محیطی نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار است، ادامه داد: علایم سرطان خون در کودکان، بیشتر در مرحله حاد نمایان می شود؛ به عنوان نمونه کودک هیچ علامتی ندارد اما ناگهان تب یا خونریزی می کند که با بررسی نمونه ای از مغز استخوان، ابتلای او به سرطان بررسی می شود. 
وی در مورد هزینه های درمان کودکان مبتلا به سرطان خون و مغز استخوان گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و بهبود پوشش بیمه ای خدمات درمانی، وضعیت بیماران در زمینه پرداخت هزینه ها بهتر شده اما به طور کلی از آنجایی که بیشتر داروهای سرطان وارداتی هستند، هزینه های درمان سرطان بسیار سنگین است. 
نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران از 25 تا 27 شهریور ماه در بیمارستان فوق تخصصی محک برگزار می شود. 
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه