تاریخ انتشار: شنبه 28 شهریور 1394
یک و نیم درصد خون بند ناف نوزادان در کشور جمع آوری می شود
مدیر عامل بانک خون بندناف رویان:

  یک و نیم درصد خون بند ناف نوزادان در کشور جمع آوری می شود

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: در حال حاضر یک تا 1.5 درصد خون بند ناف نوزادان در کشور جمع آوری می شود، در حالی که این مقدار در دنیا 3 تا 5 درصد است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر مرتضی ضرابی با اشاره به این که این درصد در مناطق مختلف کشور متفاوت است، افزود: این مقدار در شهر اصفهان بین 3 تا 4 درصد، در شهر تهران بین 2 تا 2.5 درصد و در برخی نقاط کشور نیز به کمتر از نیم درصد می رسد. 

وی مقدار جمع آوری خون بند ناف در آمریکا را حدود 5 درصد اعلام کرد و گفت: هر کشوری متناسب با نیاز خود به سلول های بنیادی خون بند ناف و نیز امکانات و تجهیزات موجود، اقدام به جمع آوری نمونه های بند ناف نوزادان می کند.
ضرابی تعداد نمونه های جمع آوری خون بند ناف را بیش از 60 هزار نمونه اعلام و اظهار کرد: اگر تعداد نمونه های خون بند ناف در کشور به 100 هزار نمونه برسد با احتمال 70 تا 80 درصد امکان تامین سلول های بنیادی به اغلب بیماران فراهم خواهد داشت .
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان بیان کرد: حدود 100 هزار نمونه خون بند ناف، آمار مناسبی است تا بتوانیم به موقع سلول های بنیادی را در اختیار بیماران قرار دهیم.

**غلبه بر بیماری نقض سیستم ایمنی و انواع سرطان خون با سلول های بنیادی 
به گزارش ایرنا، وی مهمترین استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف را برای درمان بیماری های خونی و بیماری هایی که مغز استخوان را درگیر می کند، دانست و گفت: بیماری هایی مثل تالاسمی، انواع سرطان خون، کم خونی های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی بدن با استفاده از سلول های بنبادی درمان می شوند.
ضرابی افزود: هر چند شیوع این بیماری ها در کشور زیاد نیست اما به دلیل بالا بودن احتمال مرگ و میر بر اثر آنها، لازم است توجه جدی تری به این موضوع شود و از پیوند سلول های بنیادی برای درمان آنها استفاده شود.
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به اینکه استفاده از سلول بنیادی در فلج مغزی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از سلول های بنیادی خون بندناف برای بیماران مبتلا به فلج مغزی استفاده کنیم.

خون بندناف، خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی می ماند و معمولا دور انداخته می شود، اما با توجه به این که منبعی غنی از سلول های بنیادی است، می تواند مشکل بسیاری از بیماران را برطرف کند و به واسطه پیوند سلول های بنیادی، امید تازه ای به آنان ببخشد. 
سلولهای بنیادی خون بندناف جمع آوری شده از نوزادان سالم، پس از انجام آزمایش ها و پردازش، در دمای بسیار پایین در بانک خون بندناف ذخیره می شوند. پیوند خون بندناف زمانی میسر است که آنتی ژن سازگاری نسجی بیمار با آنتی ژن سازگاری نسجی خون بندناف مطابقت داشته باشد. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه