تاریخ انتشار: شنبه 16 آبان 1394
اهداکننده های سلول های بنیادی بالغ: مزایا، معایب و خطرها(2)

  اهداکننده های سلول های بنیادی بالغ: مزایا، معایب و خطرها(2)

مطابقت آنتی ژن لوکوسیت انسانی(HLA) تعیین کننده ترین فاکتور مرتبط با اهداکننده است که روی نتایج پیوند به بیمار تاثیر گذار است. در این میان دریافت پیوند از فردی که مطابقت بالایی با بیمار دارد می تواند مزایایی زیادی داشته باشد. این اهداکننده مناسب اغلب خواهر یا برادر فرد بیمار است که داوطلب اهدا می شود اما قبل از هر چیز وی باید اطلاعاتی در این زمینه در دست داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اهداکننده ها باید بدانند که سلول های پیش ساز خون ساز از مغز استخوان یا خون محیطی آن ها جمع آوری خواهد شد و به همین دلیل ممکن است که آن ها احساس ناراحتی و یا درد شدیدی کنند. برای مثال، زمانی که صلاحیت اهداکننده ثابت شد و خواهر یا برادر تصمیم به ادامه فرایند گرفت، گام بعدی تجویز فاکتور تحریک کننده کلونی گرانولوسیتی(G-CSF) است. این دارو موجب تحریک مغز استخوان برای افزایش تکثیر سلول های بنیادی خون ساز می شود که قبل از leukapheresis اتفاق می افتد ک ه روشی است که برای جمع آوری سلول های سفید خونی استفاده می شود. فاکتور G-CSF‌معمولا به صورت روزانه و به صورت تزریق زیر پوستی استفاده می شود که می تواند موجب درد عضلانی، سر درد، سرگیجه و درد استخوانی شود. اگر G-SCF موفقیت آمیز بود گام بعدی leukapheresis خواهد بود. آموزش به اهداکننده امری حیاتی است. خواهر با برادر اهداکننده باید بداند که leukapheresis در هر جلسه تقریبا چهار ساعت طول می کشد. روشی که ممکن است دردناک باشد و با افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، انعقاد خون نامناسب، کمبود پلاکت و هیپوکلسمی موقتی همراه باشد. زمانی که جمع آوری مغز استخوان واقعی به جای leukapheresis مورد استفاده قرار می گیرد، 50 درصد خواهر یا برادرهای اهداکننده چنان دردی را تجربه می کنند که ناچار به استفاده از بی حس کننده ها می شوند، 9 درصد آن ها دچار سفتی ناحیه کمر می شود و 7 درصد اهداکننده های جوان به دلیل لوله گذاری دچار گلودرد می شوند. علاوه براین، اگر خواهر یا برادر از نظر اندازه بزرگتر باشد، فرد اهداکننده ممکن است نیاز به پیوند خون داشته باشد. اهداکننده های بالقوه باید از این عوارض جانبی احتمالی آگاه باشند. این فاکتور های ممکن است روی تصمیم آن ها در ادامه فرایند تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 01 آبان,1401

Barsaba

من ابن توضیحات خوندم پشیمون شدم بخصوص بعد ۵۰ درصد نوشته بود. همه میگفتن که از بقیه عمل‌ها راحتتره.

چهارشنبه, 04 آبان,1401

پزشک مشاور

barsaba@:
با سلام
این خبر مربوط به چند سال پیش است، ولی درست آن این است که درد بعد از پیوند وجود دارد ولی شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است برای بعضی از افراد ممکن است خیلی کم و تنها چند ساعت پس از پیوند باشد و برای برخی دیگر ممکن است چن روز طول بکشد ولی باز میزان آن خیلی شدید نباشد و در برخی نیز شدت درد بالاست و با یکسری علایم نیز همراه است که توسط پزشک تحت مراقبت درمانی قرار میگیرند.

شنبه, 21 خرداد,1401

سیروان

بدن انسان می‌تواند مقدار مغز استخوان خارج شده را دوباره تولید کند ،اگر میتواند چقدر طول می‌کشه و ایا در صورت تولید دوباره تا زمان بازسازی این دردها ادامه دارد
ممنون میشم که اگه کسی تحربشو داره راهنمایی کنه

یکشنبه, 22 خرداد,1401

پزشک مشاور

سیروان@:
با سلام
پس از پیوند سلول های بنیادی خونساز موجود در مغز استخوان شروع به تولید سلول های خونی جدید می کند. در برخی از افراد، درد ،چند ساعتی بعد از پیوند ادامه دارد و در برخی دیگر از افراد ممکن است تنها تا چند روز بعد از پیوند ادامه داشته باشد.

دوشنبه, 04 بهمن,1400

m.n

اینطوری که شما توضیح میدید کسی جرات میکنه سلول اهدا کنه

ﺳﻪشنبه, 05 بهمن,1400

پزشک مشاور

mn@
با سلام
در وهله اول برای نجات جان خواهر و یابرادر فرد است و مهمنر اینکه اتفاقاتی نظیر افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، انعقاد خون نامناسب، کمبود پلاکت و هیپوکلسمی موقتی است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه