تاریخ انتشار: یکشنبه 13 دی 1394
پس زدن عضو پیوند شده با استفاده از سلول های بنیادی منتفی است
متخصص نانو پزشکی بازساختی:

  پس زدن عضو پیوند شده با استفاده از سلول های بنیادی منتفی است

پزشک و متخصص نانو پزشکی بازساختی گفت: احتمال پس زدن عضو پیوند شده ارگان هایی از بدن انسان که با استفاده از مواد پیشرفته و فناوری سلول های بنیادی ساخته می شود، وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر 'حسین قنبری' در حاشیه سخنرانی پروفسور الکساندر مارکوس سیفعلیان دانشمند برجسته ایرانی الاصل مقیم انگلیس درباره تازه های نانوپزشکی، به خبرنگار ایرنا گفت: نانو پزشکی، نانو بازساختی و طب ترمیمی حوزه جدیدی است که کمک می کند بافت ها و ارگان های از دست رفته در بدن، با استفاده از کشت سلول های خود فرد (سلول های بنیادی) ساخته و پیوند زده شود. 
وی ادامه داد: در این حوزه، عضو ساخته شده در آزمایشگاه در بدن فرد بیمار کار گذاشته می شود .

قنبری اظهار کرد: بدن برخی افرادی که روی انها پیوند عضو صورت می گیرد، به دلایل مختلف عضو پیوندی را پس می زند، اما در پزشکی بازساختی و نانوپزشکی و به واسطه سلول های بنیادی و تزریق این سلول ها و بعضی از فاکتورهای رشد، عضو پیوند شده دیگر پس زده نمی شود.
به گفته وی، استفاده از سلول های بنیادی نیاز بیماران را به دریافت اندام های پیوندی از بیماران مرگ مغزی کاهش می دهد و دیگر ضروری نیست که بیماران مدت ها در انتظار پیوند عضو قرار گیرند.
این متخصص نانو پزشکی بازساختی اظهار کرد: بافت و یا اندام را می توان در بیرون از بدن در آزماشگاه ساخت و از آن در پیوند اعضا استفاده کرد، به طوری که در بدن جذب شود و قسمتی از بدن فرد بیمار شود.
قنبری اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تحقیقات گسترده ای در خصوص استفاده از سلول های بنیادی در حوزه نانو پزشکی و بازساختی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: امیدواریم در آینده این تحقیقات نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد و با تولید ارگان ها و بافت بدن بتوان در زمینه های مختلفی مانند پوست ، بینی و شریان به کمک بیماران شتافت. 
به گزارش ایرنا، قنبری یادآور شد: تازه ترین دستاوردهای حوزه نانو پزشکی توسط پروفسور سیفعلیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران به مخاطبان و پزشکان این رشته تشریح و ارایه می شود.
پروفسور سیفعلیان که به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، بنیانگذار نانوپزشکی بازساختی در دانشگاه UCL انگلیس است. وی از دانشمندان برجسته دنیا در این حوزه است که با تقلید از طبیعت و با استفاده از نانو مواد پیشرفته و فناوری سلول های بنیادی و مهندسی بافت به تولید بافت ها و ارگان های مختلف بدن در آزمایشگاه می پردازد. 
پروفسورسیفعلیان ،همچنین با ثبت بیش از 50 پتنت و اختراع بین المللی، سابقه تجاری سازی محصولات مختلف را در کارنامه خود دارد و برنده جوایز مختلف بین المللی از جمله Medical Future Innovation (2007) و (Business Innovation Award (2009 است. 
وی اولین کسی است که موفق شد در سال 2011 اولین ارگان ساخته شده از مواد مصنوعی را در بدن انسان پیوند زند. 
ساخت ارگان های مختلف از جمله دریچه قلب، شریان مصنوعی، استنت، گوش و بینی مهندسی بافت شده، و تراشه مهندسی بافت شده از فعالیت های گروه پروفسور سیفعلیان است. ساخت نانومواد و نانوذرات مختلف برای کاربردهای پزشکی از حوزه های دیگر مورد علاقه وی است.

سلول بنیادی نامی کلی است و به گروهی از سلول های بدن گفته می شوند که چند وپژگی مهم دارند: تخصص نیافته هستند، مجددا در بدن از طریق تقسیم سلولی خود را تولید و تکثیر می کنند، عمری طولانی دارند و در شرایط آزمایشگاهی، می توان آنها را به سلول هایی متخصص با اعمال و فعالیت مشخص تبدیل کرد .
به عبارتی، در محیط کشت و در مجاورت عوامل مغذی خاص، با دستکاری یک سلول بنیادی در حالت پایه, می توان در سلول ژن هایی را فعال نموده و سلول بنیادی مجبور به ایجاد عواملی پروتئینی در داخل و سطح خود می شوند تا در نهایت به یک سلول مشخص تبدیل شود . 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه