تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 فروردین 1395
تولید مینی شبکیه های سه بعدی از سلول های بنیادی موش و انسان

  تولید مینی شبکیه های سه بعدی از سلول های بنیادی موش و انسان

علم سلول های بنیادی در سال های اخیر آن قدر پیشرفت کرده است که اینک دستورالعمل های جدیدی را برای ایجاد شبکیه های انسانی ارائه دهد. اولین پروتکل ها در این زمینه شامل تولید سلول های شبکیه در ظروف آزمایشگاهی بوده و آخرین دستاوردها در این زمینه به ایجاد بافت های پیچیده مربوط به جام های بینایی بر می گردد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اینک در مطالعه ای جدید، محققین آلمانی راه موثر دیگری را برای تولید ارگانوئیدهای شبکیه سه بعدی ارائه کرده اند که سازماندهی بافتی مشابه با بافت طبیعی دارد و از سلول های بنیادی انسانی و موشی بوجود آنده است. این ورژن از مینی شبکیه ها، چشم اندازهای جدیدی را در مورد رشد، آسیب و ترمیم شبکیه ارائه می دهد.

دکتر مایک کارل در مرکز آلمانی بیماری های تحلیل برنده عصبی(DZNE) می گوید هدف این مطالعه ایجاد نزدیک ترین و شبیه ترین بافت به شبکیه نبوده است، بلکه ایجاد سیستمی منعطف برای ایجاد راه های متنوع دیگر برای مطالعه بافت شبکیه بوده است. تکنولوژی سلول های بنیادی این پتانسیل را دارد که درمان هایی را برای معالجه بیماری هایی مانند نابینایی مرتبط به سن ارائه دهد و محققین بالینی برای رسیدن به یک درمان موثر و دقیق به دنبال درک بازسازی نورون ها در مهره داران پست تر از انسان هستند تا راهی را برای بازسازی بافت های عصبی انسان از جمله شبکیه پیدا کنند. به همین دلیل ارگانوئیدهای شبکیه ای سه بعدی که در این مرکز تولید شدند به نحو کارآمدی تشکیل شبکیه را شبیه سازی می کنند. این ارگانوئیدها دارای سلول های مخروطی تشخیص دهنده نور هستند که و می توانند مقادیر انبوهی از آن ها را با استفاده از این مینی شبکیه ها تولید کرد. آن ها برای نشان دادن قدرت پروتکل جدیدی که ارائه کرده اند از مقایسه ارگانوئیدهای شبکیه موشی و انسانی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان با شبکیه های موشی واقعی استفاده کرده اند و مشاهده کردند که ارگانوئیدهای تولیدی آن ها دارای ناهمگونی سلولی مشابه با بافت شبکیه واقعی است. هم چنین آن ها مشاهده کردند که این ارگانوئیدها در حین تکوین شان تمام سه مرحله تکوینی مربوط به شبکیه چشم را پشت سر می گذارند. دکتر کارل و همکاران معتقدند که این مینی شبکیه های سه بعدی می توانند مدل مطالعاتی مناسبی برای شبکیه و فرایندهایی مانند رشد، آسیب و ترمیم آن باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه