تاریخ انتشار: شنبه 28 فروردین 1395
سیستم ترمیمی سلول های بنیادی که بازی را به نفع ترمیم بهتر تغییر می دهد

  سیستم ترمیمی سلول های بنیادی که بازی را به نفع ترمیم بهتر تغییر می دهد

محققین استرالیایی براین باورند که طولی نمی کشد که سلول درمانی ها قادر به بازسازی همه بافت هایی خواهند شد که به دلیل صدمه یا بیماری دچار آسیب شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سیستم ترمیمی، مشابه آن چه بوسیله سمندرها برای بازسازی اندام حرکتی شان استفاده می شود، می تواند برای ترمیم هر چیزی از دیسک های نخاعی گرفته تا شکستگی های استخوانی استفاد شود و این پتانسیل را دارد که روش های درمانی موجود را طب بازساختی تبدیل کند. در این راستا، محققین استرالیایی در UNSW می گویند: بازبرنامه ریزی سلول های استخوان و چربی به سلول های بنیادی چند توان القایی(iMS) با موفقیت در موش ها نشان داده شده است. این تکنولوژی پیشرفت مهمی در بسیاری از سلول درمانی های تایید نشده فعلی محسوب می شود که تاکنون نتوانسته اند شواهد قانع کننده ای از تشکیل مستقیم بافت های جدید نشان دهد. در حال حاضر محققین در حال ارزیابی این مطلب هستند که آیا سلول های چربی بازبرنامه ریزی شده به سلول های بنیادی چند توان القایی می توانند به طور ایمن به بازسازی بافت آسیب دیده موشی بپردازند. انتظار می رود که مطالعات انسانی این مبحث نیز تا اواخز 2017 آغاز گردد.

سلول های بنیادی بالغ مختص بافت هستند و تاکنون مشاهده نشده است که این سلول ها بتوانند چندین نوع بافت را بازسازی کنند. اما این مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از سلول های بنیادی چند توان القایی(iMS)، می توانند به بازسازی چندین نوع بافت کمک کند. تکنیکی که محققین UNSW استفاده کرده اند شامل استخراج سلول های چربی انسانی بالغ و تیمار آن ها با ترکیب 5-آزاسیتیدین(AZA) به و فاکتور رشد مشتق از پلاکتAB به مدت دو روز بود. سپس این سلول ها به مدت دو تا سه هفته با فاکتور رشد تنها تیمار شدند. به نظر می رسد که 5-آزاسیتیدین پلاستیتسیتی سلولی را القا می کند که برای بازبرنامه ریزی سلولی امری حیاتی است. زمانی که این سلول های بنیادی چند توان القایی به جایگاه آسیب پیوند شدند، تکثیر یافته و رشد و ترمیم را افزایش دادند. محققین براین باورند که این درمان پتانسیل درمان دردهای پشتی و گردنی، آسیب دیسک نخاعی، تحلیل رفتن عضلات و مفاصل را دارد و می تواند ریکاوری بعد از جراحی های پیچیده را تسریع کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه