تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 اردیبهشت 1395
تکنولوژی جدیدی که می تواند محدودیت های مربوط به ایمنی درمانی با CAR T cellها را رفع کند

  تکنولوژی جدیدی که می تواند محدودیت های مربوط به ایمنی درمانی با CAR T cellها را رفع کند

یک مولکول آداپتور تخصصی آلی و مهندسی شده که به صورت پلی بین گیرنده آنتی ژن کایمریک(CAR) سلول های T‌ و یک سلول سرطان عمل می کند، می تواند برخی از محدودیت های پیرامون تکنولوژی CAR T cellها را برطرف سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این تکنولوژی یک پلت فرم جهانی را ارائه می دهد که ایمنی درمانی مبتنی بر سلول را با ریز مولکول های سنتز شده به صورت آلی ترکیب می کند و این پتانسیل را دارد که استفاده هایی فراتر از آن چه در حال حاضر وجود دارد از ایمنی درمانی CAR T cellها انجام دهد.

اخیرا شماری از آزمایشگاه ها توانسته اند سلول های T‌مهندسی ژنتیک شده ای را تولید کنند که قادر به شناسایی و کشتن سلول های سرطانی به صورت موثر هستند. اما با این حال این تکنولوژی ها دارای محدودیت هایی هستند. اول این که تکنولوژی های موجود تولید سلول های CAR T می کنند که تنها می توانند یک پروتئین را هدف قرار دهند و در نتیجه برای سلول های سرطانی مختلف و پروتئین های مختلف نیاز به سلول های CAR T مهندسی ژنتیک شده مختلفی است. دوم این که سلول های T‌مهندسی شده برای سلول بسیار سمی هستند و تکنولوژی موجود نمی تواند حتی بعد از حذف تومور، مانع از عملکرد آن ها شود. سوم این که پروتئین های هدفی که معمولا در سلول های سرطانی بیان می شوند در سلول های طبیعی نیز وجود دارند که بدین معنی است که سلول های CAR T می توانند عوارض ناخواسته ای را نیز ایجاد کنند. برای رفع این محدودیت ها محققین دانشگاه Purdue با استفاده از یک ریزمولکول آلی، آداپتوری را طراحی کردند و یک رنگ زرد به نام فلئورسین ایزوتیوسیانات(FITC)  را به یک انتهای آن چسباندند و یک لیگاند را  به انتهای دیگر آن چسباندند که قادر به اتصال به پروتئین موجود در تومور بود. این لیگاند طوری طراحی شده است که به طیف وسیعی از پروتئین های توموری متصل می شود. سپس آن ها نسل دوم سلول های CAR T‌مهندسی شده بر مبنای تکنولوژی موجود را با این ریز مولکول آلی آداپتوری تلفیق کردند. زمانی که بیماران سلول های CAR T و مولکول آداپتور را دریافت می کنند، مولکول آداپتور به سلول های CAR T به انتهای FITC‌ و سلول توموری نیز به انتهای دیگر متصل می شود. این روش تنها سلول های توموری را هدف قرار می دهد و می تواند بیش از یک پروتئین را هدف قرار دهد. این تکنولوژی در حال حاضر روی جانوران تست شده است و نشان داده است که این تکنولوژی می تواند سلول های توموری را حذف کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه