تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1395
ویرایش موتاسیون های ژنی در شکل ارثی کم خونی

  ویرایش موتاسیون های ژنی در شکل ارثی کم خونی

تیمی از محققین به سرپرستی محققین دانشگاه ییل از یک استراتژی ویرایش ژن برای تصحیح موتاسیون هایی که موجب تالاسمی می شود استفاده کرده اند. تکنیک ویرایش ژنی آن ها موتاسیون ها را تصحیح می کند و بیماری را در موش کاهش داده است. محققین امیدوارند که دستاوردهای این مطالعه منجر به ژن درمانی هایی شود که بیماران مبتلا به اختلالات خونی ارثی را درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تکنیک های ویرایش ژن این پتانسیل را دارند که اختلالات خونی موجود در خانواده ها مانند تالاسمی و کم خونی داسی شکل را درمان کنند اما کاربرد آن ها به میزان وسیعی محدود به کشت های آزمایشگاهی(نه موجودات زنده) است. برای رسیدن به ژن درمانی موش مبتلا به تالاسمی، محققین دانشگاه ییل رویکرد جایگزینی را با استفاده از ترکیب جدیدی از نانوذره ها، قطعات سنتتیک DNA و تزریق درون وریدی ساده ارائه کرده اند.

این محققین پروتئین مشتق از مغز استخوان را شناسایی کرده اند که توانایی فعال سازی سلول های بنیادی را دارد و آن را با مولکول های سنتتیک به نام PNAs که DNA‌را تقلید می کنند و به ژن هدف متصل می شوند تا مارپیچ سه گانه ای را شکل دهند، ترکیب کردند. این امر موجب شد که فرایندهای ترمیمی خود سلول برای ترمیم موتاسیون های بیماری زا شروع شود. در گام بعد آن ها از نانوذره هایی استفاده کردند که PNAsرا به موتاسیون هدف در موش منتقل می کند. گام نهایی استفاده از تزریق درون وریدی برای انتقال بسته ویرایش کننده ژن بود. محققین مشاهده کردند که این تکنیک موتاسیون ها را به اندازه ای تصحیح کرد که بیش از این علایمی از تالاسمی در موش ها مشاهده نشد. بعد از 140 روز، آن ها سطح هموگلوبین را در جانوران مدل تست کردند و مشاهده کردند که با جانوران طبیعی مشابه است. اگر مطالعات بالینی نیز اثبات کنند که این استراتژی موثر است،چیزی طول نخواهد کشید که از این تکنولوژی در موارد انسانی ابتلا به تالاسمی استفاده خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه